Stockholm Craft Week 2024 invigs av Kakan Hermansson

Stockholm Craft Week 2024 invigs av Kakan Hermansson

Den 2–6 oktober drar Stockholm Craft Week 2024 igång och idag släpps det fullständiga programmet. Årets evenemang är nummer sex i ordningen och kommer att invigas av konsthantverksprofilen och entreprenören Kakan Hermansson, på Kulturhuset Stadsteatern. Under fem dagar arrangeras hundratals programpunkter där det samtida konsthantverket visas, diskuteras och provas – på mer än 70 olika ställen i Stockholm. Nya utställningsplatser för i år är bland annat Konstakademin, Tensta Konsthall, Sven-Harrys, ArkDes och Clarion Hotell Skanstull.

– Årets Stockholm Craft Week har både bredd och djup, med allt från seminarium till klubbhäng och utställningar med skräcktematik och dunkel belysning. Det är lite underground i år, med platser som barer, kyrkor och ett lusthus, bland annat. Det blir många nya sätt att uppleva konsthantverk på, säger projektledare Matilda Kästel.

Stockholm Craft Week arrangeras sedan 2019 av Konsthantverkscentrum, Konsthantverkarna och Svensk Form med syfte att synliggöra det samtida konsthantverket och stärka dess position, såväl nationellt som internationellt. Evenemanget växer för varje år, både till antalet medverkande och besökare. 2023 tog mer än 21 000 besökare del av programpunkter över hela Stockholm.

Textil graffiti, kvinnohistoriska typsnitt och 900 kvm konsthantverk

Under Stockholm Craft Week 2024 tillkommer flera nya platser där besökare kan uppleva samtida konsthantverk. I Konstakademiens pampiga lokaler på Fredsgatan 12 har designstudion Ateljé Grotesk gjort gemensam sak med vävgruppen Studio Supersju som låtit typsnitt – tecknade av kvinnor från sent 1800-tal fram till idag – få en taktil och tredimensionell skepnad.

Ett besök på Bailey Gallery behöver i vanliga fall förbokas, men under Stockholm Craft Week öppnar de upp för allmänheten och visar tuftade verk av textilkonstnären Jonathan ”Ollio” Josefsson vars konstnärskap är sprunget ur graffitin. Några få steg därifrån ligger frisersalongen Little Faktory, där glaskonstnären Malin Pierre och keramikern Fanny Ollas visar den gemensamma utställningen Snöra, med verk som tar avstamp i det symbolladdade plagget korsett. I en före detta postterminal på drygt 900 kvadratmeter i Liljeholmen visas inte mindre än tre utställningar. En av dem är kurerad av konsthantverkaren Linus Ersson som själv också deltar i denna AI-kritiska utställning med oväntat bjussiga inslag. Svårt att hinna med programpunkter under dagtid? Den nya konstnärsgrupperingen Träkraft – med elva träbaserade konsthantverkare, konstnärer, formgivare och arkitekter – arrangerar en utställning med generösa öppettider i foajén på Clarion Hotel, Skanstull.

Programtätt på Skeppsholmen, drop-in-broderi och smyckekonst i världsklass

En tur till Skeppsholmen ger flerfaldig utdelning för den konsthantverkstörstiga besökaren under Stockholm Craft Week 2024. Efter drygt ett års renovering öppnar ArkDes och presenterar bl.a. forskningsprojektet Power of Places, samt bjuder in till gemensam vävning med textilgruppen MalmöVÄV. Svensk Form blir det både release och samtal kring boken Laga med sashiko, med textilkonstnären Takao Momiyama och medförfattaren Kerstin Neumüller. Hos grannarna Statens konstråd uppmärksammas 150-årsjubileet av Handarbetets Vänner, med utställningen Det ska växa – textila uttryck som offentlig konst. Där hålls också, tillsammans med Konstnärernas Riksorganisation, ett frukostseminarium med utgångspunkt i aktuella frågor om hur textil konst, hantverk och innovation kan främja miljön och bidra till en levande planet.

Under årets Stockholm Craft Week tar smyckekonsten extra plats. På Kulturhuset Stadsteatern arrangeras seminariet Body As Measure med flera tunga internationella namn inom fältet. Smyckegalleriet Platina är på hugget och arrangerar två utställningar varav en i de egna lokalerna på Tegnérgatan, med de amerikanska konstnärerna Lauren Kalman och matt lambert. På Stadsmuseet visas Silver Lining, där verk av sexton konsthantverkare från Europa och Sydamerika exponeras för en bredare allmänhet. För svensk smyckekonst på hög nivå, ska besökare ta sig till projektateljén på Konsthantverkscentrum där årets residenskonstnär Marcelo Ferreira Gustavsson visar utställningen Horror Vacui. Den som vill utforska sin egen kreativitet inom fältet kan se fram emot Jewellery Junk Jam, en workshop med bar, på Nationalmuseum under ledning av smyckekonstnären Sara Borgegård Älgå. Även på Tensta Konsthall kommer det finnas goda möjligheter att utmana sin fingerfärdighet – i anslutning till utställningen Nålsöga arrangeras drop-in-broderi tillsammans med broderikollektivet P.A.N.G. För den som vill ta del av konstnärssamtal bjuds det flera tillfällen. Maxa med artist-talk-stafett mellan kollektiven Kaolin, Blås & Knåda och Konsthantverkarna.