Caroline B. Le Bongoat, Johan Deurell, Linnéa Therese Dimitriou och Nike Karlsson är nya medlemmar i Ung Svensk Form-juryn

​Nu öppnar ansökan till Ung Svensk Form 2020 – möt juryns fyra nya medlemmar

Ända sedan 1998 har designutmärkelsen och utställningen Ung Svensk Form visat upp det bästa från den unga designscenen i Sverige. Idag öppnar ansökningsperioden för Ung Svensk Form 2020 och i juryn finns fyra nya medlemmar.

– Juryn spelar en central roll i Ung Svensk Form. Vi är därför glada över att juryn gemensamt har en otroligt bred designkompetens och att den nu har representanter från hela landet, säger Karin Wiberg, projektledare för Ung Svensk Form.

Nya jurymedlemmar för 2020 är:

Caroline B. Le Bongoat – Strategisk näringslivsutvecklare & verksamhetsansvarig Design Malmö, Malmö stad
Caroline B. Le Bongoat är verksamhetsansvarig för Design Malmö som är Malmö stads strategiska arbete med profilområdet design. Fokus ligger på att samordna, synliggöra och stimulera den mångfacetterade och expansiva lokala scenen inom arkitektur, form, mode och design.

Johan Deurell – Curator, Röhsska museet
Johan Deurell har en master i designhistoria från Royal College of Art/Victoria and Albert Museum. I början av 2018 började han arbeta som curator på Röhsska museet i Göteborg. Han är även en flitigt anlitad skribent och kritiker på bl.a. Svenska Dagbladet och tidskriften Form.

Linnéa Therese Dimitriou – Konstnär och Konstnärlig ledare vid Sliperiet, Umeå universitet
Linnéa Therese Dimitriou har en master i fri konst från Glasgow School of Art och har sedan examen varit aktiv som konstnär och frilansande kreatör. Hon har även hållit kurser och arbetat med konsultuppdrag inom gestaltning och visuell kommunikation. Sedan 2014 är hon Konstnärlig ledare vid Sliperiet i Umeå.

Nike Karlsson – Designer, IKEA
Nike Karlsson är inhouse designer på IKEA, där han började sin karriär 1992 direkt efter examen på Konstfack. Han ligger bakom flera populära IKEA-möbler som t.ex. köksstegen "Bekväm".

Resterande medlemmar i Ung Svensk Form-juryn 2020:

Samir Alj Fält – Formgivare och grundare av Design Lab S i Skärholmen
Parasto Backman – Grafisk formgivare, driver studio i eget namn, lektor på masterutbildningen i visuell kommunikation på Konstfack (foto ovan: Märta Thisner)
Salka Hallström Bornold Juryns ordförande. Journalist, författare med modeexpertis och biträdande chefredaktör på tidningen Form.
Tom Hedqvist – Formgivare, tidigare rektor för Beckmans Designhögskola och chef för Röhsska museet
Åsa Jungnelius – Glasformgivare, lektor på Konstfack, driver hyttan i Boda som en öppen plattform
Henrik Johansson – Director, Commercial Research & Development @Spotify
Petra Lilja – Industridesigner, curator och doktorand på Konstfack
Tor Lindstrand –Arkitekt och delägare på LLP arkitektkontor, lektor på Inredningsarkitektur och Möbeldesign, Konstfack
Bea Szenfeld – Modedesigner med flera uppdrag från internationella märken, samt föreläsare
Mats Widbom – VD, Svensk Form

Designtävlingen Ung Svensk Form vänder sig till unga formgivare verksamma i Sverige eller svenska medborgare verksamma utomlands. Formgivare som är födda 1983 eller senare är välkomna att söka. Äldre sökande kan delta om de är studerande vid ansökningstillfället.

Ung Svensk Form-utställningen kommer att turnera under Svensk Forms 175-årsjubileumsår 2020 både i Sverige och internationellt. Ung Svensk Form erbjuder unga formgivare en fantastisk möjlighet att nå ut med sitt arbete till både bransch, media och publik.  Läs mer om Ung Svensk Form här

Ung Svensk Form drivs av Svensk Form i samarbete med ArkDes, IKEA, och Malmö stad.