Ung Svensk Form 2023 – Matilda Envalls bidrag The Story of a Dress

Möt årets vinnare i Ung Svensk Form!

Leftovers, deadstock eller regelrätt skräp – kärt barn har många namn. I Ung Svensk Form 2023 får vi bland annat se hur vi kan återbruka material och lära oss av naturen som problemlösare. Här presenteras årets vinnare!

Den 7 februari öppnar vi den 25e upplagan av Ung Svensk Form i Greenhouse på Stockholm Furniture Fair. Årets uppsättning genomsyras av en cirkulär ambition – möbler tar form ur leftovers av både människor och barkborrar, restprodukter från såväl solen som bebiskläder tas tillvara och kunskaper ur tidigare konstruktioner återbrukas ur dess nedmonterade spill. Komplett med tankeväckande gestaltningar av våra digitala dubbelliv och allt-i-ett-lösningar för både kläder och interiörer tillhandahåller Ung Svensk Form i vanlig ordning stickprov på vår tids mest angelägna frågor.

– Jag blir alltid lika berörd när jag tar emot formgivarnas bidrag som utses av juryn i Ung Svensk Form, den ärliga, raka strävan och känslan av att vilja påverka och förändra, modet att gå sin egen väg i hantverk, materialval och uttryck. I de 23 bidrag som ingår i Ung Svensk Form 2023 visas denna kraft starkare än någonsin, vi ser definitivt framtidens stjärnor lysa, säger Karin Wiberg, projektledare Ung Svensk Form.

Invigning och stipendieutdelning
I år fyller Ung Svensk Form hela 25 år! Det firar vi inte minst genom att åter få räkna Stockholm Furniture Fair som samarbetspartner i projektet. Den 7 februari klockan 10:30 inviger vi utställningen i Greenhouse – mässans mest internationella och visionära område. Invigningen åtföljs av Ung Svensk Forms stipendieutdelning. Stipendierna omfattar både arbets-, rese- och utställningsstipendier från Arvet, IKEA of Sweden, Kvadrat, Lammhults Möbel, Massive Entertainment, Röhsska Museet och Dynamo Väst, Stiftelsen för Garverinäringens Främjande, String Furniture och Svenskt Trä. I år annonseras även ett helt nytt stipendium direkt från invigningsscenen.

– Ung Svensk Form är en viktig plattform för unga, nytänkande formgivare som visar att bra design kan ha många olika uttryck. IKEA har varit med sedan starten för 25 år sedan och som producent är vi stolta över att bidra till att innovativa idéer sprids till fler människor, säger Anna Sandberg Falk, curator på IKEA Museum.

– Vi är mycket glada över att få hälsa Ung Svensk Form tillbaka till Greenhouse, säger Hanna Nova Beatrice, Project Area Manager för Stockholm Furniture & Light Fair och Stockholm Design Week. Ung Svensk Form och Greenhouse drivs av samma mål – att främja ung formgivning och utgöra en språngbräda ut i branschen.

Vinnare Ung Svensk Form 2023
Varje år mottar Svensk Form hundratals ansökningar till utmärkelsen och den turnerande utställningen. Med hjälp av en eminent jury görsutställningens urval. Tillsammans representerar vinnarna det mest tankeväckande och innovativa på den unga designscenen idag.

Vinnarna i Ung Svensk Form 2023 är:

Simon BågstamEssing
David Selander
Fotografier från Stockholm
Oliver WeglinskiCarbon Care Work

Juryn för Ung Svensk Form 2023 består av: Samir Alj Fält, Parasto Backman, Caroline B. Le Bongoat (juryns ordförande), Linnéa Therese Dimitriou, Johanna Sjögren Duthy, Sandra Frank, Jonas Fridén Kihl, Demian Horst, Magnus Ingerstedt, Åsa Jungnelius, Anna Lidström, Eva Lilja Löwenhielm, Petra Lilja, Tor Lindstrand (juryns ordförande), Björn Nordin, Johanna Magoria, Marie Isacsson, Bea Szenfeld, Andreas Säfström och Mats Widbom.

Om Ung Svensk Form:
Sedan Ung Svensk Form startade 1998 har den jurybedömda utmärkelsen och kringresande utställningen formats till Sveriges viktigaste forum för formgivare i början av sin karriär. Idag utgör utställningen en mötesplats där formgivare, bransch, publik och medier sammanstrålar kring vår tids viktiga frågeställningar.

Utställningen Ung Svensk Form 2023 är en samproduktion mellan Svensk Form och IKEA Museum. Projektet genomförs i samarbete med IKEA of Sweden, Malmö stad, Stockholm Furniture Fair, Svenskt Trä och en lång rad utställningsarrangörer och stipendiegivare. I februari 2023 invigs utställningen i Greenhouse under Stockholm Furniture Fair.

För mer information, vänligen kontakta:
Karin Wiberg, projektledare, Ung Svensk Form
karin.wiberg@svenskform.se