Rosa Gården, Kommendantsbacken 6, Visby

Almedalen 2019: Sveriges ledande designorganisationer om hur design kan bidra till ett hållbart samhälle

Mänskligheten står inför en gigantisk uppgift. Enligt FN:s klimatpanel IPCC har vi endast tio år på oss att vända utvecklingen för att kunna nå de globala hållbarhetsmålen. Design Sweden, Form/Design Center, Svensk Form, Svensk Form Gotland och SVID, Stiftelsen Svensk Industridesign vill gemensamt ge nya perspektiv och skapa insikter om hur design kan vara ett verktyg i omställningen till ett hållbart samhälle.

– Vi behöver arkitektur och design som en pådrivande kraft för ökad hållbarhet i den transformation av samhället som nu måste ske på kort tid, säger Mats Widbom, vd på Svensk Form

Visste du till exempel att 80 procent av en produkts miljöpåverkan bestäms i designfasen? Eller att design kan användas för att förändra hela samhällssystem?

Vi inleder Almedalsveckan med en hållbar frukost med konkreta exempel där design har gjort skillnad. Frukosten är signerad Luqaz Ottosson, kocken bakom ”Almedalens klimatsmartaste mat 2018” och finalist i Årets Kock 2019.

Medverkande

• Lotta Ahlvar, ordförande, Design Sweden