Ett varmare klimat utrotar ostronört i Sverige. Foto: Tore Mattsson.

Pressmeddelande -

Ostronört kan bli den första växt i Sverige som dör ut på grund av varmare klimat

Det totala svenska beståndet av ostronört har kraschat under senare år. Under förra årets inventering kunde endast fyrtio plantor hittas. Orsaken är ett allt varmare klimat. Ostronörtens frö behöver en köldperiod under vintern för att gro. Värme och torka gör att både groddplantor och vuxna plantor dör under sommaren. I en kommande artikel i Svensk Botanisk Tidskrift framgår det att antalet plantor minskat med nästan 80 procent sedan 2009.

Tore Mattsson och Olle Molander har inventerat ostronört på Västkusten på uppdrag av Länsstyrelsen i Västra Götalands län.

– Förra året hittade vi bara trettio blommande plantor i hela Sverige. Av de fanns 22 på en enda växtplats, på övriga fanns det bara en till fyra växter per plats, berättar Tore Mattsson. Ostronörten har helt enkelt kraschat helt, den ena växtplatsen efter den andra försvinner.

– Den stora orsaken till den kraftiga minskningen är att arten inte är anpassad till ett varmt klimat, säger Tore Mattsson. Det är en arktisk växt som har haft utpostlokaler här hos oss i södern. Det är samma trend i hela västra Europa. Ostronörten minskar i södra Norge och i Skottland och den är helt borta i övriga Storbritannien och Danmark.

För att ostronörten ska ha en chans att överleva i Sverige på kort sikt har Länsstyrelsen i Västra Götaland samlat in frö från två växtplatser i Bohuslän. Sedan har Göteborgs botaniska trädgård framgångsrikt odlat upp nya plantor från dessa frön som sedan har återförts till växtplatserna.

– På kort sikt är utplantering den enda möjligheten att bevara ostronört i den svenska floran. Långsiktigt ser det däremot väldigt dystert ut för arten som inte klarar av ett allt varmare klimat, säger Peter Post på Länsstyrelsen i Västra Götalands län.

Fakta om ostronört

Ostronört (Mertensia maritima) har fått sitt svenska namn av att bladen har en salt smak som liknas vid ostron. Den växer på grusiga eller steniga stränder på västkusten. Det är en flerårig växt med skott som breder ut sig som en solfjäder runt plantans centrum. Bladen är blekt gråblå och blommorna är smalt klocklika och till en början rosaröda men blir sedan blå. Frukterna mognar i slutat av juli till september och sprids ofta med havsvattnet.

Mattsson, T., Molander, O. & Post, P. 2022: Ett varmare klimat utrotar ostronörten i Sverige. Svensk Botanisk Tidskrift 116: 82-89. (Artikeln finns bifogad som pdf bland bilderna).

Tore Mattsson, tore.mattsson@svenskbotanik.se, 073 - 089 00 38

Peter Post, peter.post@lansstyrelsen.se, 070 - 288 54 43

Ostronört1.jpg Foto: Tore Mattsson.

Ostronört2_inventering.jpg. Foto: Olle Molander.

Ostronört3_plantering av ostronört vid Tjurpannan.jpg Foto: Peter Post.

Ostronört4_stående_FotoNiklasAronsson.jpg Foto: Niklas Aronsson.