Gå direkt till innehåll
Tre miljoner kronor för ökad lönsamheten inom svensk gris-, nöt- och lammproduktion

Pressmeddelande -

Årligen utlyses totalt 3 Mkr i form av branschutvecklingspengen med fokus på ökad djuromsorg, minskad klimatpåverkan och förbättrad produktion samt lönsamhet i hela värdekedjan.

Totalt finns 3 000 000 kronor att dela ut och anslagen fördelar sig mellan djurslagen så att projekt inom gris har ca 65 % av medlen att tillgå, nöt har ca 30 % och lamm ca 5 %. Ansökningarna administreras av Svenska Köttföretagen.

Nytt för i år är att kriterierna skiljer sig åt mellan djurslagen gris, nöt och lamm. Kriterierna är satta utifrån varje djurslags behov och utmaningar. Totalt har arton ansökningar till ett värde av knappt 10 mkr kommit in till Svenska Köttföretagen.

–Även i år har det kommit in många intressanta ansökningar och beslutsgrupperna har haft ett tufft jobb i processen att välja ut de projekt som har beviljats medel i 2020-års utlysning av Branschutvecklingspengen” säger Theres Strand som ansvarar för utlysningen av Branschutvecklingspengen.

Sökande Vad avser projektet? Djurslag
Anna Jamieson,
Tumbo Adventures
Uppdatering av innehållet i läroboken Nötkött Nöt
Karin Persson Waller, SVA Fästingburna sjukdomar - ett hot mot betande nötkreatur i ett varmare klimat Nöt
Serina Ahlgren,
Rise
Att sätta siffror på biodiversitet - en förstudie Nöt
Mikaela Jardstedt,
SLU
Metanreducerande fodertillskott till nötkreatur - kostnad i olika uppfödningsmodeller i nötkött Nöt
Jeanette Elander, Sveriges Grisföretagare Kommunikation/Marknadsföring/Ökad konsumtion Svenskt Griskött Gris
Theres Strand,
Svenska Köttföretagen
Förbättrad kvalitet på detaljer av svenskt griskött som används till charkproduktion. Gris
Theres Strand,
Svenska Köttföretagen
Minskad viktspridning inom svensk grisproduktion för jämnare detaljer som leder till en ökad konsumtion av svenskt griskött Gris
Theo den Braver,
Gård & Djurhälsan
Ungfår! Vinst eller förlust? Lamm
Viktoria Östlund,
LRF
Lammlyftet 2,0

https://www.kottforetagen.se/beviljade-medel-2020.htmlLäs mer om de projekt som beviljades i tidigare års utlysning på Svenska Köttföretagens hemsida:

Kategorier

Svenska Köttföretagen är ett bransch- och utvecklingsbolag som ägs av de största slakterierna i Sverige. Vårt uppdrag är att öka lönsamheten och skapa goda förutsättningar för våra kunder och ägare. Detta gör vi genom att leverera grissemin, livdjur och branschutveckling i världsklass. Samtidigt som vi tillsammans med våra dotterbolag och samarbetspartners, erbjuder förstklassig rådgivning, arbetar med opinionsbildning hos konsument, individtestar avelstjurar och på olika sätt sluter kretsloppet.

Tillsammans med våra olika företag driver vi en lönsam branschutveckling i hela värdekedjan och skapar långsiktig efterfrågan på svenskt gris-, nöt-, och lammkött. Vårt mål är att svenskt köttproduktion ska vara tryggt och hållbart från början till slut! Svenska Köttföretagens huvudkontor finns i Skövde och vi driver seminstationer i Hudaryd och Hållsta Bolaget omsätter ca 170 milj och har ca 25 anställda.

Hans Agné

Presskontakt VD Svenska Köttföretagen 0705 48 30 01
Håkan Henrikson

Presskontakt VD Gård & Djurhälsan 046-12 25 53

Vår roll är att öka lönsamheten för våra kunder och ägare genom att leverera semin, livdjur, rådgivning och branschutveckling i världsklass på ett effektivt sätt. Vårt mål är att vända trenden för svensk köttproduktion. Vi skapar och står för framtidstro - hållbarhet - innovation – glädje. Svenska Köttföretagens huvudkontor finns i Skövde och vi driver seminstationer i Hudaryd och Hållsta.

Vasagatan 29
541 31 Skövde