Svenska Köttföretagen vill se krafttag mot vildsvinen

Svenska Köttföretagen vill se krafttag mot vildsvinen

I veckan har Jordbruksverket, Livsmedelsverket och Statens veterinärmedicinska anstalt gått ut med att den salmonella typ, som i höst slagit hårt mot grisuppfödare och bransch i Skåne, nu har påvisats hos vildsvin. Detta är mycket oroande för Svensk Grisproduktion menar Svenska Köttföretagen.

Svenska Köttföretagen har länge påtalat och efterfrågat skärpta åtgärder från myndigheternas sida för att begränsa vildsvinens utbredning i Sverige. Att man nyligen påträffat den ovanliga Salmonella choleraesuis, hos vildsvin är ett bevis för riskerna med en alldeles för stor vildsvinsstam i landet och att dessa åtgärder inte varit tillräckliga.

–Vi ser mycket alvarligt på detta och det hade lika gärna kunnat vara ASF som kommit och knackat på dörren. Nu vi vill se ett krafttag från myndigheternas håll både i hastighet och effekt för att vi inte ska riskera våra tamgrisbesättningar, säger Hans Agné vd på Svenska Köttföretagen.

Vi gör vårt

I dagsläget vet man inte hur smittan har kommit in i den ursprungliga tamdjursbesättningen men nu står det klart att vildsvinen är en möjlig och trolig smittkälla. Halm och spannmål från fält där svinen rör sig eller möss som rör sig fritt. Svenska Köttföretagen menar att vi och grisföretagarna gör sin del i detta, men att nu måste myndigheterna verkligen göra sin.

–Vi gör vår del för att det ska vara tryggt att köpa livdjur och semin hos oss, exempelvis genom att livdjursbesättningarna ingår i smittsäkrad besättning och andra kontrollprogram hos till exempel Gård & Djurhälsan, där regelbundna rutiner och provtagning utförs.

Ökad provtagning och avskjutning av vildsvin

Tidigare har åtgärder som en ökad avskjutning, informationsskyltar och lättnader för att lättare kunna sälja vildsvinskött till konsument och inom offentlig upphandling varit några åtgärder som myndigheterna vidtagit. Något som vi menar inte räcker eller går alldeles för långsamt. Nu ställs även frågan om det behövs fler analyser på vildsvinsköttet innan det kan användas för konsumtion.

Vi håller med LRF om att en utökad provtagning nu måste ske på vildsvinkött, av flera skäl. Dels för att få en bild av hur spridningen av sjukdomar ser ut på vildsvinsstammen, dels för att kunna säkra hög livsmedelsäkerhet. Vi ser ett akut behov av att få fart på en kraftig avskjutning av den växande vildsvinsstammen. Andra länder har funnit lösningar på detta säger Hans Agné och avslutar:

Vi vidtar alla möjliga säkerhetsåtgärder för att göra vår del i detta, nu måste myndigheterna öka tempot och krafttagen för att göra sin del om vi ska lyckas få bukt med detta.