Katarina Klarqvist-Karlmark, Nils Rydh och Ylva Morelli på Svenska Hus

Svenska Hus levererar sitt bästa resultat någonsin

- Vi gjorde vårt bästa resultat någonsin i vår 30-åriga historia, vilket ger oss en fortsatt god möjlighet till att vårda våra kunder, ta hand om våra hus och på sikt fortsätta växa även i dessa utmanande tider, säger Nils Rydh vd Svenska Hus.

Svenska Hus levererar sitt bästa resultat någonsin i en osäker omvärld. Resultatet efter finansiella poster med återläggning för avskrivningar uppgår till 690 miljoner kronor. Marknadsvärdet på våra fastigheter efter försäljningen uppgick till 10,5 miljarder kronor vid årsskiftet.

En stor händelse med betydelse för resultatet var vår försäljning av tomträtten Påsen 7 i Hammarby Sjöstad i Stockholm, vår största fastighetsaffär någonsin.

Det har på många sätt varit ett händelserikt år. Trots nya marknadsförutsättningar fortsatte vi att växa, med nya kollegor, fastigheter och kunder. Vi har tagit ytterligare initiativ där vi utvecklat vår verksamhet inom affärsutveckling, hållbarhet och digitalisering. Vi fyllde 30 år som bolag och gjorde vår största fastighetsaffär någonsin. Tack vare detta står vi starkt rustade och ser med tillförsikt på 2023. Att kunna möta de större kraven som ställs på oss med målsättning om att skapa långsiktiga mervärden både för oss och våra kunder.

- Vårt engagemang och kundnära förvaltning tar oss vidare i vår tillväxtresa där fokus på våra kunder och värdeskapande fastighetsutveckling är fundamentala, säger Nils Rydh, vd på Svenska Hus.

Nils Rydh, vd Svenska Hus
0725-024810, nils.rydh@svenskahus.se

SVENSKA HUS är ett av Sveriges största privatägda fastighetsbolag och bedriver verksamhet i landets tre storstadsregioner. Vi förvärvar, förvaltar och utvecklar bostäder och kommersiella lokaler i egen regi. Vårt kundfokus är starkt och vi förenar långsiktiga affärsmässiga strategier med ett tydligt hållbarhetstänk. Hyresvärdet uppgår till drygt 715 Mkr och fastighetsbeståndets marknadsvärde uppskattas till cirka 10,5 Mdkr. Svenska Hus har 55 medarbetare, huvudkontoret ligger i Göteborg och bolaget är en del av koncernen Gullringsbo Egendomar. Mer information om Svenska Hus finns på svenskahus.se