”Vi måste hitta och lyfta fram det positiva med att arbeta i våra högteknologiska verkstäder”

Benny Wallin – vilka ser du som de viktigaste frågorna när det gäller utbildning och rekrytering till vår bransch?

– Hur vi ska kunna rekrytera tillräckligt med ungdomar som har förutsättningar att lära sig all den nya teknik som våra fordon är konstruerade med. Verkstäderna måste ställa om sin verksamhet för den nya tekniken samtidigt som det krävs ett socialt nytänkande hos företagen och vid kundkontakter. Vi i branschen måste hitta och lyfta fram det positiva med att arbeta i våra ofta högteknologiska verkstäder samtidigt som man prioriterar teamkänsla, socialt ansvar och kreativa lösningar, oavsett arbetsuppgifter och kön. Vi måste också bättre än idag ta tillvara alla presumtiva medarbetare som utbildats i komvux, som ofta besitter för vår bransch viktiga erfarenheter från andra branscher. Vi behöver också bli kreativare och tänka mer utanför boxen, precis som Meca-verkstaden som vi berättar om i artikeln HÄR.

När det gäller rekrytering – vad bör vi sluta med eller undvika?

– Vi måste sluta att beskriva fordonsteknikeryrket med uttryck som att ”kunna skruva i fordon”. En bra Prao- och APU-period eller praktik har ofta gjort att man lär sig att hitta fel på ett fordon genom en enkel analys av verkstadskunden. Och det är i sin tur något som i förlängningen skapar en ovärderlig verkstad-kund-relation för framtiden. Förutom att man som fordonstekniker växer socialt så blir verkstadsarbetet mycket mer intressant. Och kunderna sprider positiva omdömen till sina vänner och andra nätverk.

Hur är Svenska fordonsbranschen med och påverkar Skolverket när det gäller fordonsutbildningen?

– Vi i Svenska Fordonsbranschen arbetar nära Skolverket som har regeringsuppdraget att hitta rätt ämnesinnehåll i alla nya utbildningar, främst inom gymnasieskolan och komvux. Då statistiken visar att antal nyutbildade inom dessa utbildningsformer inte räcker till för våra medlemsföretag vilket kan få förödande konsekvenser för den framtidsbransch vi arbetar i.

Du har också en uppmaning till alla i branschen:

– Ja, vi på Svenska Fordonsbranschen tar gärna emot goda exempel på unika och framgångsrika rekryteringsinsatser. Hör av er till oss och berätta vad och hur ni gjort.

För frågor om rekrytering och utbildning - kontakta Svenska Fordonsbranschens sakkunnige på området, Benny Wallin:

benny.wallin@svenskafordonsbranschen.se

Svenska Fordonsbranschen är en oberoende bransch och företagarorganisation som verkar för att skapa de absolut bästa förutsättningarna för att samtliga fordonsverkstäder, bildelsgrossister och fordonshandlare inom både lätta och tunga sidan i Sverige ska kunna bedriva sin verksamhet på rättvisa och lika villkor.

Vi värnar gruppundantaget och rätten till bilens data. Vi bevakar och är mycket engagerade i viktiga branschfrågor såväl nationellt som inom EU. Vi är medlemmar i de europeiska samarbetsorganisationerna CECRA, AIRC. (SBF) är medlem i den europeiska samarbetsorganisationen FIGIEFA samt driver genom samarbetet AFCAR-kampanjen för bilägarnas och verkstädernas rättigheter, Rigth-to-Repair Campaign, förkortat R2RC. Vi sprider kunskap och stärker på andra sätt våra medlemmars position som seriösa aktörer på fordonseftermarknaden. Vi är också en kanal för tillverkare och verkstäder som är intresserade av att finna kvalitetsmedvetna leverantörer av bildelar. Vi har ca 2000 medlemmar.