Rapporten "Elbilsbatterierna en utmaning för eftermarknaden" har tittat innanför kylargrillen på branschen för att se vilka utmaningar som möter de allbilverkstäder som vill jobba med elbilsbatterier. Foto: Pierre Kjellin

RAPPORT: Ickefungerande eftermarknad för elbilsbatterier ett hållbarhetsproblem

Drygt tio år efter att elbilsboomen startade så rullar det idag mer än en kvarts miljon elbilar i Sverige och det finns en andrahandsmarknad för biltypen. Men för elbilens viktigaste reservdel – drivbatteriet – finns det fortfarande inte en fungerande andrahandsmarknad. Oberoende verkstäder är hänvisade till bildemonteringar eller reservdelsbilar för att hitta reservdelar – batterier och batterikomponenter.

Syftet med den här rapporten gjord av Svenska Fordonsbranschen är att visa på vilka utmaningar som väntar den oberoende verkstad som vill jobba med reparation av elbilsbatterier.

Ladda ned och läs rapporten genom att scrolla ned till "Relaterad media" och klicka på bilden till höger.

Svenska Fordonsbranschen är en oberoende bransch och företagarorganisation som verkar för att skapa de absolut bästa förutsättningarna för att samtliga fordonsverkstäder, bildelsgrossister och fordonshandlare inom både lätta och tunga sidan i Sverige ska kunna bedriva sin verksamhet på rättvisa och lika villkor.

Vi värnar gruppundantaget och rätten till bilens data. Vi bevakar och är mycket engagerade i viktiga branschfrågor såväl nationellt som inom EU. Vi är medlemmar i de europeiska samarbetsorganisationerna CECRA, AIRC. (SBF) är medlem i den europeiska samarbetsorganisationen FIGIEFA samt driver genom samarbetet AFCAR-kampanjen för bilägarnas och verkstädernas rättigheter, Rigth-to-Repair Campaign, förkortat R2RC. Vi sprider kunskap och stärker på andra sätt våra medlemmars position som seriösa aktörer på fordonseftermarknaden. Vi är också en kanal för tillverkare och verkstäder som är intresserade av att finna kvalitetsmedvetna leverantörer av bildelar. Vi har ca 2000 medlemmar.