SERMI - EU:s nya behörighetscertifiering för stöld- och säkerhetsrelaterad fordonsdata.

Information om SERMI och försörjningsberedskap

På SERMI Europe – organisationen som äger och förvaltar driften av EU:s nya behörighetscertifiering av stöld- och säkerhetsrelaterad fordonsdata – uppmanar man nu alla oberoende fordonsverkstäder att skicka in klagomål till/informera SERMI Europe ifall de stöter på fall där de upplever att en biltillverkare börjat låsa in fordonsdata som inte är stöld- eller säkerhetsrelaterad. I dessa fall kan SERMI agera så att biltillverkaren tillrättavisas för att ha brutit mot SERMI:s regler.

Exempel på ovanstående har SERMI Europe fått från en nederländsk branschorganisation som invände mot att en biltillverkare låst in fordonsdata till blinkersfunktionen samt till bilens tuta. Biltillverkaren anser att tutan och blinkersen är kopplade till bilens stöldskydd eftersom dessa funktioner används i stöldskyddet.

Frågorna SERMI Europe just nu jobbar med

Fabrikstrimning och multisite-lösning för certifiering är två frågor där SERMI just nu jobbar med en lösning.

Den 30 januari höll Svenska Fordonsbranschen sitt andra av två webbseminarier där Jan Willem van der Linden på SERMI Europe berättade lite om vilka frågor och problem de just nu jobbar med när det gäller EU:s nya behörighetscertifiering för tillgången till stöld- och säkerhetsrelaterad fordonsdata – SERMI.

Här kommer en kort sammanfattning av Jan Willem van der Lindens föreläsningar:

FABRIKSTRIMNING
I slutet på 2000-talet började Volvo Cars dåvarande motorsportavdelning Polestar att erbjuda motortrimning till flera av Volvos bensin- och dieselmodeller som tagits fram under Volvos överinseende och därför inte påverkade Volvos garantier. Även Mercedes och BMW erbjuder enligt samma koncept trimning till många av sina bilmodeller. Men detta har visat sig strida mot både SERMI:s villkor och EU:s regler.

– Det gör att Volvo-handlare än så länge inte kan ansöka om SERMI-certifiering, då motortrimning strider mot SERMI:s regler, eller för att vara mera korrekt så strider det mot EU:s regler gällande manipulering av fordons utsläpp. Dessa regler säger att motortrimning är förbjuden.

Samma problem har Mercedes- och BMW-handlare vilka också erbjuder ”laglig” trimning av sina bilar och därför inte heller uppfyller kraven för att certifiera sig för SERMI.

– Vi för diskussioner med EU-Kommissionen om detta nu, för att nå en lösning som gör Volvos, Mercedes och BMW-handlarnas fabrikstrimning laglig.

MULTISITE-LÖSNING
I dagsläget är det inte alldeles tydligt vad som gäller för ett företag som har flera anläggningar (arbetsställen), det vill säga ifall varje anläggning ska ansöka om en egen SERMI-certifiering för den juridiska personen eller om det räcker med en certifiering för hela företaget, utställd på företagets juridiska person på huvudanläggningen (huvudkontoret).

Den lösning som SERMI Europe jobbar på är att företaget bara ska behöva ansöka om en certifiering för SERMI för sin huvudanläggning och inte en certifiering för vardera filial och att sedan alla de anställda som ansöker om en SERMI-certifiering ansöker om detta knutet till företagets huvudanläggning och inte den filial de jobbar på.

Korrekt information om SERMI

Det har förekommit uppgifter i media om att det skulle inträffa viktiga förändringar kring EU:s nya behörighetscertifiering för stöld- och säkerhetsrelaterad fordonsdata (SERMI) den 1 april i år.

Det stämmer inte:

– Att det skulle ske några förändringar den 1 april gällande SERMI i Sverige är inte korrekt, eftersom SERMI redan har implementerats i Sverige. Redan idag krävs SERMI-certifiering i Sverige för åtkomst till SERMI-relaterade data”, förklarar Jan Willem van der Linden, vice ordförande för SERMI-organisationen (SERMI Europe).

Din verkstad kan bli en del av civilförsvaret

Rysslands anfallskrig mot Ukraina och det försämrade säkerhetsläget i Norden har bidragit till att Sverige nu rustar upp både vårt försvar och vårt civilförsvar.

Som ett led i denna upprustning införs stegvis civilplikten. Detta kommer innebära att många offentliga aktörer men även företag tilldelas viktiga roller i en krigssituation, vilket i sin tur innebär att dessa aktörer åläggs att bygga upp en krigsberedskap.

För dig som medlem kan det komma att innebära att din verkstad eller ditt produktlager pekas ut som samhällsviktig verksamhet. I ett sådant fall kommer du behöva vara beredd på att det ställs krav på att du vidtar åtgärder för att kunna upprätthålla din verksamhet i en krigssituation.

Det finns numera ett EU-direktiv (CER-direktivet) som reglerar detta och som är på väg att implementeras i alla medlemsländer. CER (Critical Entities Resilience Directive) ställer bland annat krav på identifiering av samhällsviktig verksamhet som upprätthålls både av offentliga aktörer men även privata företag.

Vid vårt möte med Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap (MSB) rekommenderar de Dig som medlem att läsa igenom nedanstående information:

Läs mer om CER-direktivet HÄR

Läs mer om vad CER-direktivet ställer för krav på berörda företag HÄR