Svenska Fordonsbranschen önskar Glad Påsk                                                                                              Montage: M. Bergvall
Svenska Fordonsbranschen önskar Glad Påsk Montage: M. Bergvall

Svenska Fordonsbranschen önskar Glad Påsk

Årsmöte och nya styrelsemedlemmar.

Den 7 mars höll Svenska Fordonsbranschen årsmöte på huvudkontoret, Alströmergatan 18 i Stockholm. På dagordningen stod bland annat verksamhetsberättelse och genomgång av årsbokslut för 2023, samt ett förtydligande i föreningens stadgar om vad som gäller för den som vill avsluta sitt medlemskap i Svenska Fordonsbranschen.

Vid årsmötet valdes nya ledamöter in i Svenska Fordonsbranschens styrelse:

Gunnar Rantzow, tidigare vd för Speedy och Mekonomen i Sverige. Gunnar ersätter Mekos koncernchef Pehr Oscarson som lämnar sin plats i styrelsen.

Anders Nilsson, vd för Autoexperten/försäljningschef KGK. Anders ersätter KGK: s vd Johan Regefalk som lämnar sin plats i styrelsen.

Övriga ledamöter i Svenska Fordonsbranschens styrelse är:
Juan Garcia, vd Relais Group
Stefan Andersson, försäljningschef för Bosch i Sverige
Johan Formgren, CEO Hedin Parts and Logistics
Adam Källberg, vd AD Sverige
Staffan Lindewald, vd Malte Månson
Johnny Bräster (styrelsens ordförande)

NYA MEDLEMMAR:

Under första kvartalet 2024 har Svenska Fordonsbranschen växt med flertalet nya medlemmar samt en ny medlemsorganisation. Bland annat har Föreningen Sveriges Motorcykelhandlares Riksförbund (SMR) med medlemmar inom professionell MC-handel och tillhörande verkstäder anslutit sig.

SMR är branschorganisationen för seriösa och professionella MC-återförsäljare och verkstäder och har idag cirka 50 anslutna anläggningar (medlemmar) runt om i Sverige.

I slutet på februari blev två större företag medlemmar hos Svenska Fordonsbranschen:
Skruvat.se – e-handlare inom bildelar, biltillbehör samt däck och fälg
Bythjul.com - e-handlare inom däck och fälg.

Skruvat och Byt Hjul ingår i den franska Mobivia koncernen vars uppdrag är att jobba för hållbar mobilitet. I Mobivia-koncernen ingår även bolaget Däckskiftarna som sedan tidigare är medlemmar i Svenska Fordonsbranschen.

Vi fortsätter kampen för förlängda däckskiftestider

I mitten på februari var vi inbjudna till Transportstyrelsen och ett möte om vårt och branschens önskemål om att förlänga den tillåtna tiden för dubbdäck på våren. Transportstyrelsen har fått i uppdrag av regeringen att utreda och ta fram förslag till ändringar när det gäller tidsperioden då det är tillåtet att ha dubbdäck. Utgångspunkten för utredningen är att tiden då det är tillåtet att använda dubbdäck på våren ska förlängas med två veckor.

Så är vi med och jobbar för ökad samhällsberedskap

Trafikverket leder samverkansstrukturen ”Beredskapssektor Transporter Privat – Offentlig samverkan (BT POS). Syftet är att rusta transportsektorn att kunna motstå och hantera samhällsstörningar och leverera samhällsviktiga transporter i alla samhällstillstånd.

För vår bransch kan samverkansarbetet komma att innebära att somliga av Svenska Fordonsbranschens medlemmar utses till ”beredskapsverkstäder”, vilket bland annat innebär att dessa verkstäder får i uppdrag av staten att skaffa sig beredskap för att kunna jobba med fordon i samhällets tjänst. Vi uppdaterar med mer information i den takt arbetet fortskrider.

Heldagsutbildningar i juridik:

Svenska Fordonsbranschen har under mars månad genomfört 4 heldagsutbildningar i verkstadsjuridik, fordonshandel och arbetsrätt.

Skatteverket:

Vi har haft möte och gjort en film/poddinspelning med Christoffer Blomqvist ansvarig på skatteverket angående de utförda kontrollerna av däckverkstäder.

Dessutom har ett antal nya samarbetsavtal tecknats i syfte att utöka Svenska Fordonsbranschens medlemsförmåner.

-Vi ser nu fram emot en intensiv månad i april tillsammans med våra medlemmar och samarbetspartners!