MEDLEMSBREV | MAJ | 2024

MEDLEMSBREV | MAJ | 2024

Bäste medlem,

Hoppas verkligen att allt är bra med dig och att solen lyser oavsett i vilken del av Sverige du än befinner dig i. Hos mig i Loftahammar känns det som högsommar. Nu kanske texten nedan verkar trist, men jag lovar, det blir inte bättre med mig vid tangentbordet så läs nu hela brevet!!

Jag är helt transparent, vilket jag tror man tjänar på i slutändan, i alla fall när det gäller våra gemensamma frågor. Det är jag personligen utan inblandning eller råd om textmassa som skriver detta.

Du är varmt välkommen att återkoppla efter du läst via mail (Kontaktuppgifter längst ner i brevet.)

Vi har sedan i höstas varit ganska återhållsamma med vår kommunikation, vilket till viss del varit ett medvetet val. Vi kände att innan vi börjar sprida massa budskap och information måste stanna upp, genomlysa och selektera ut de område som är ger mest valuta för medlemskapet. - Vissa kallar det "Pang för pengarna" ett uttryck jag personligen avskyr. Jag beskriver det hellre likt, - vi måste prioritera vilka frågor ska vi jobba med och som är av störst betydelse för våra medlemmar.

Detta gör man såklart bäst genom medlemsundersökningar, planering, strukturering, marknads och strategiplaner. Inte genom att hoppa på så många projekt som möjligt enbart i syfte att synas och höras.

Vår nya vd, Lars Bergmark började i september. Att säga att hans första halvår i föreningen var en optimal start skulle vara att ljuga, snarare slängdes han in i en orkan av påhopp och mängder av påbörjade projekt där dokumentation helt saknades. Men, allteftersom strukturerar han/vi nu upp område efter område för att få till en så optimal och bransch-anpassad förening som möjligt.

- Med detta menar jag tillföra dig som medlem och ditt medlemskap så mycket nytta och hjälp som möjligt, något som för mig som anställd känns väldigt bra.

Jag anser INTE att det tjänar något som helst syfte att kommentera påhopp eller spekulera kring ämnen där vi (Svenska Fordonsbranschen) både har den kunskap och insikt i det arbete ämnena berör. Vi vet redan vad som gäller och vad som händer med exempelvis Godkänd Bilverkstad, och SERMI, som varit två intensiva ämne att spekulera kring.

- Däremot är DU som medlem är alltid välkomna att ringa oss/mig för att få svar på dina/era GBV eller SERMI frågor.

KORT OM GBV...

Vi/du som medlem äger och driver GBV tillsammans med MRF. Vi har mycket trevlig information att återkomma med i nästa brev, bland annat om vårt nystartade GBV råd där vi nu istället kommer jobba framåt gemensamt och tillsammans med representanter från kedjor, verkstäder och kontrollorgan. Det vill säga med de intressenter som gemensamt vill driva branschen framåt och för verkstädernas och konsumenternas bästa.

- Jag kommer även informera om skillnaden mellan GBV och SERMI vilket såklart är två helt olika saker.

FRAMÅT TILLSAMMANS

Sist men inte minst ....Medlemsundersökningen!

Vi vill tacka alla medlemmar som bidragit med sina värdefulla insikter och åsikter.

Ert engagemang är avgörande för att vi ska kunna fortsätta utveckla och förbättra våra tjänster samtidigt som vi stödjer branschens tillväxt och innovation. Genom undersökningen har vi fått en tydlig bild av hur ni medlemmar vill att vi ska fördela vår tid och våra resurser. Detta kommer att hjälpa oss att bättre möta era behov och förväntningar.

De områden som ni medlemmar ansåg vara de absolut viktigaste var först och främst att "motverka osund konkurrens" på eftermarknaden, men inte långt efter kom önskan om att vi bör lägga mer resurser på att "göra fordonsverkstadsyrket mer attraktivt" för att på så sätt underlätta rekrytering av personal.

Er generella uppfattning om Svenska Fordonsbranschen på en skala mellan 1 och 6 hamnade på 4,4, vilket innebär att det finns en förbättringspotential.

Det är med denna typ av undersökningar ni medlemmar hjälper oss som driver föreningen att "slipa till våra kanter" så att vi hela tiden ligger så nära era önskemål som möjligt när vi driver vår gemensamma branschförening, för utan er medlemmar finns det ingen branschförening.

-Vem kommer då driva de frågor som rör gruppundantaget, SERMI, rätten till bilens data, ökade däckskiftesintervaller med mera med mera.

Du som är medlem....är Svenska Fordonsbranschens absolut viktigaste tillgång!

Vi vill alltid veta vad ni anser! Vi vill besöka era träffar, ha era samtal när ni är förbannade på att vi aldrig gör något, vi vill alltid stå i nära kommunikation med er komma till er och förklara varför vi gör de där "fisförnärma" mötena i riksdagen, varför vi besöker den där CECRA konferensen, varför vi jobbar så nära med skatteverket, varför vi vi att våra medlemmar ska representera oss i ARN och inte gamla kompisar, vi vill hjälpa er med juridiska frågor genom våra utbildade jurister.

Men det viktigaste av allt är ändå..

Att jobba för att den oberoende svenska fordonseftermarknaden får fortsätta leva så att du (medlem) kan och får fortsätta driva din bilverkstad/fordonsverkstad med samma rättigheter som den märkesbundna och att konkurrens på lika villkor gäller.

Inom kort kommer snart ännu ett brev där vi mer i detalj går in på GBV och SERMI samt varför vi är medlem i CECRA och vikten av att delta på deras möten. Därefter kommer vi fortsätta kommunicera er medlemmar om vad som händer, insatser och annat.

Varma Hälsningar - Michael Bergvall