Pressträff den 27 juli inför historiskt VM-kval

Svenska Basketbollförbundet bjuder in till pressträff inför ett historiskt VM-kval kl 10:30 den 27 juli i Täljehallen i Södertälje. Uppladdningen har skett med matcher mot Nederländerna och Estland. Spelarna kommer att vara klädda i matchkläder och kan ta bilder på planen vid önskemål. Pressträffen inleds med allmänna frågor till förbundskapten Vedran Bosnic, sedan finns tid för individuella samtal med spelarna.

– Vi har jobbat med kemin och på att spela som ett lag. Jag tycker vi hade bra intensitet i spelet och jag är väldigt nöjd med killarnas inställning, varenda spelare har offrat något för laget, säger förbundskapten Vedran Bosnic om helgens träningslandskamper.

Sverige spelar i samma grupp som Bosnien&Hercegovina, Armenien och Slovakien. Alla spelar hemma och borta och de två bäst lagen i gruppen går vidare till fortsatt VM-kval i november.

O.S.A. till johannes.wohlert@basket.se

För mer information om laget, statistik etc:

PRESSTRÄFF

Vi hälsar media varmt välkomna till pressträff den 27 juli kl 10:30 - 12:00 i Täljehallen. Förbundskapten Vedran Bosnic och samtliga spelare i VM-kvaltruppen kommer att vara på plats.

O.S.A. till johannes.wohlert@basket.se.

Meddela om individuell tid med någon speciell spelare önskas.

Det går också att bra att ackreditera sig till VM-kvalmatcherna på Stadium Arena, Norrköping och IFU Arena, Uppsala.

SCHEMA (alla tider svenska)

DatumTidMatchPlats
26 juli16:00Genrep mot EstlandTäljehallen, Södertälje
2 aug18:00VM-KVAL hemma mot BosnienStadium Arena, Norrköping
5 aug17:00 VM-KVAL borta mot ArmenienJerevan
9 aug18:00VM-KVAL borta mot SlovakienBratislava
12 aug19:00VM-KVAL borta mot BosnienZenica
16 aug19:00VM-KVAL hemma mot ArmenienIFU Arena, Uppsala
19 aug16:00VM-KVAL hemma mot SlovakienIFU Arena, Uppsala

• Sport

Sveriges 24-spelartrupp inför VM-kvalet klar

I augusti spelar det svenska herrlandslaget den första omgången i VM-kvalet i basket. Nu har förbundskapten Vedran Bosnic tagit ut 24 spelare som kan bli aktuella. Truppen ska sedan bantas till 12 spelare. Sverige spelar hemma och borta mot Bosnien, Armenien och Slovakien och måste hamna på första eller andra plats för att gå vidare till nästa omgång.