Ny förbundskapten för damlandslaget i basket

Jurgita Kausaite får lämna posten som förbundskapten för damlandslaget i basket. Hon har varit en del av damlandslagets ledarstab sedan 2011 och förbundskapten sedan hösten 2015. Assisterande coach Francisco Pinto tar över som förbundskapten under det återstående EM-kvalet.

Jurgita Kausaite anslöt till damlandslagets ledarstab 2011. Efter flera år som assisterande coach till Lars Johansson tog hon klivet upp som förbundskapten efter EM-slutspelet i Ungern i somras.

Hon har under EM-kvalet lett laget i hemmamatchen mot Spanien samt i bortamatcherna mot Finland och Spanien men kommer nu att lämna sitt uppdrag som förbundskapten. Jurgita kvarstår i sitt projektuppdrag till sommaren 2017 men med andra arbetsuppgifter.

- Vi vill tacka Jurgita med hela vårt hjärta då hon har haft en stor roll i damlandslagets framgångar de senaste åren. Vi hoppas och tror att hon fortsatt kommer att vara aktiv inom svensk basket. Det är ett svårt och tråkigt beslut, men efter utvärderingarna av de tre EM-kvalmatcherna har vi gjort bedömningen att vi behöver ett nytt ledarskap för att fortsätta arbetet mot våra uppsatta mål, säger Hans von Uthmann, ordförande för Svenska Basketbollförbundet.

Damlandslaget kommer att ledas av Francisco Pinto under resten av EM-kvalet. Pinto har sedan i höstas varit assisterande coach. Sverige har fortsatt höga ambitioner och chansen finns till avancemang till EM 2017. Sverige möter den 23 november Finland i den återstående kvalmatchen.

Dessförinnan kommer damlandslaget även att spela en träningsturnering i Tjeckien under sommaren.

Kontaktperson:

Hans von Uthmann, ordförande Svenska Basketbollförbundet

Mobilnummer: 0703-595074

• em-kval

BASKET: ​Sverige spelar EM-kval i Luleå

Sveriges damlandslag kommer att spela den sista och avgörande matchen i EM-kvalet i Luleå. Matchen spelas den 23 november och motståndare är Finland. Sverige har fortfarande chansen att nå EM-slutspelet i Tjeckien men förmodligen krävs en stor seger i matchen.