Heidi Andersson leder premiären av skol-SM i armbrytning

Skolidrottsförbundet gör tillsammans med ”Armbryterskan från Ensamheten” en satsning på armbrytning genom att starta skol-SM i sporten.  Den 14 december i år kommer mästerskapet att arrangeras i Östersund.

-Tänk om jag hade fått tävla i skol-SM  när jag gick i skolan. Det hade varit drömmen! säger Heidi Andersson som nu istället är med och arrangerar tävlingen.

Östersund passar bra som värdstad eftersom det här finns gott om armbrytarbord, hela 25 stycken på skolor runt om i kommunen. Skol-SM kommer att arrangeras som en helt vanlig armbrytartävling med en klass för killar och en för tjejer och därtill olika viktklasser. Tanken är att skapa en årligen återkommande tävling med deltagare från hela landet som fastnat för att bryta arm.

-Vi vill på det här viset bredda vårt skol-SM utbud och öppna upp för fler idrotter som kan locka andra än de redan frälsta till idrottande och motion, säger Skolidrottsförbundets tävlingsansvarige Torbjörn Lundin.

Skol-SM i armbrytning är precis som andra skol-SM en tävling för medlemmar i skolidrottsföreningar. Förutom arbrytning arrangeras det skol-SM i tiotalet andra idrotter där lag och medlemmar från skol-IF gör upp om titeln svensk skolmästare.

-Armbrytning är en perfekt korridorssport och därmed skolsport. Det är så lättillgängligt och passar väldigt bra för barn och unga. Allt som behövs är en arm, säger Heidi Andersson.

Heidi Andersson turnerar just nu runt i Sverige och marknadsför armbrytning på bland annat skolor och pratar skol-SM så fort hon får chansen.

-Jag känner att det finns ett stort intresse för armbrytning och skol-SM. Det är svårt att säga hur stor tävlingen kommer att bli det här första året men med tanke på att det finns 250 armbrytarbord på skolor i Sverige så är det ju många som har provat på redan i alla fall, säger Heidi Andersson.

Kontakt:
Heidi Andersson