Karl-Johan Westberg och Linn Sömskar vann Hejapriset åt Borås SK och IFK Umeå.

Westberg och Sömskar vann Hejapriset åt Borås SK och IFK Umeå

Svenska Spels Hejapriset delas ut vid samtliga tävlingshelger som ingår i sommarens Svenska Spel Summer Tour. I samband med SM-veckan i Västerås premierades IFK Umeå och Borås SK genom Hejaprisvinnarna Linn Sömskar och Karl-Johan Westberg som delar prissumman om 10 000 kronor med sina klubbar efter helgens framgångar.

I Svenska Spel Summer Tour genomfördes sommarens andra tävlingshelg på rullskid-SM i Västerås. Precis som under premiärhelgen i Ulricehamn låg Svenska Spels Hejapriset i prispotten till de åkare som lämnade Västerås i cupledning.

Linn Sömskar är rullskidsportens stora drottning med många VM-guld i bagaget. I kraft av dubbla SM-guld i Västerås vinner hon Hejapriset till sig själv och sitt IFK Umeå.

– Formen var bättre än jag trodde så det här var kul. Jag hoppas på bra träning och några världscup-resor senare i sommar, säger Sömskar.

I herrklassen var Karl-Johan Westberg på andra plats två gånger om, det räckte till att ta över ledarvästen.

– Rullskidåkning på sådana här citybanor kräver ett bra taktiskt tänk, den delen fungerade okej för mig dom här dagarna. Nu ska jag vara smart i träningen in mot vintern, säger Westberg.

32-åriga Karl-Johan Westberg har varit med i sporten länge och får nu bidra med halva Hejapriset om 5000 kronor till sin klubb Borås SK.

– Kalle har varit vårt stora affischnamn sedan klubben skapades år 2005 egentligen. Det betyder mycket att han syns på sådana här sätt i TV, våra 11-åringar är väldigt stolta när dom får sitta vid samma bord som honom under gemensamma samlingar på hemmaplan, säger Håkan Axelsson som är ansvarig för elitverksamheten i Borås SK.

Återväxten i Borås SK är stark och ett långsiktigt fokus för att skapa möjligheter för juniorer och seniorer som vill satsa på sin skidåkning, har varit och är framgångsrikt.

– Vi satsar mycket på att skapa förutsättningar åt våra åkare, senast med rullskidband och egen mätutrustning för syreupptagningsförmåga. Otaliga timmar ideellt arbete ligger bakom det vi gör så Hejapriset med 5000 kronor in i nya satsningar tackar vi verkligen för, säger Axelsson.

Sara Pettersson, sponsringsansvarig på Svenska Spel, betonar vikten av att ge tillbaka till ungdomsidrotten.

– Svenska Spel är Sveriges största idrottssponsor, från ungdom till elit. Under Svenska Spel Summer Tour och SM i Västerås känns det extra roligt och viktigt att vi möjliggör för några av våra främsta atleter att ge tillbaka till föreningar som betyder mycket för dem. Jag är övertygad om att båda klubbarna kommer förvalta medlen på ett bra sätt, säger Sara Pettersson.

Svenska Skidförbundet sprider snöglädje i hela landet genom våra 23 distrikt och cirka 1 300 föreningar. Vi har elva olika idrotter: alpint, backhoppning, freeski, grässkidåkning, längdåkning, puckel, rullskidor, skicross, snowboard, speedski och telemark, det finns något för alla. Upptäck nyttan och glädjen med att aktivera dig på snö! Svenska Skidförbundet lever dagligen efter vår vision: Bäst i världen – alla på snö. Vårt huvudkontor finns i Falun och i Åre hittar du vårt alpina kontor. Vill du veta mer, besök skidor.com.

Ulrika Sterner

Presskontakt Kommunikationsansvarig Svenska Skidförbundet Längd 070-867 06 73