Walter Wallberg efter att ha säkrat fjärdeplatsen. Foto: Erik Danielsson

Wallberg VM-fyra

Walter Wallberg, Åre SLK, kom fyra i parallellpuckel på VM i Deer Valley, USA. Det kanske inte är en medalj, men det är en fjärdeplats som visar att han fortsätter prestera i absolut världsklass.

På lördagen avslutades puckel-VM i Deer Valley och det blev en spektakulär parallelltävling inramad med publikfest och ett ihållande snöfall.

På vägen mot final ställdes Walter mot lagkamraten Oskar Elofsson, Landskrona Ski-Club, i åttondelsfinal, och det skulle inte bli en enkel match. Oskar har tidigare under säsongen en andraplats i parallellpuckel så båda var väldigt taggade på att ta sig vidare mot kvartsfinalen.

Oskar blåste på ordentligt och var först i mål, men med en poäng på 78.53 mot Walters 80.67 fick Oskar se sig besegrad och Walter kunde fortsätta sin resa upp i resultatlistorna.

I kvartsfinalen ställdes Walter mot Pavel Kolmakov från Kazakstan och där blev det inte riktigt lika jämt som i mötet mot Oskar. Walter vann med 81.27 poäng mot Kolmakovs 66.05, och Walter var klar för semifinal.

Där skulle Walter vara tvungen att slå ut gårdagens segrare, kanadensaren Mikaël Kingsbury, för att säkra en medalj. Walter hade ett bra åk, men i kampen mellan de två väldigt precisa åkarna, vann Kingsbury finalplatsen och Walter gick vidare till lilla finalen.

Han mötte där Daichi Hara från Japan och även om han så klart hade smak och känning på pallen fick Walter tillslut nöja sig med fjärdeplatsen.

– Det är lite surt det här. Jag siktade på pallen så en fjärdeplats är inte vad jag ville ha. Jag åkte för långsamt och det var det han tog mig på. Sen missade jag lite på andra hoppet också. Jag är besviken från gårdagen och lite besviken idag också när det är så nära, men jag är ganska nöjd med min insats på VM ändå, sa Walter efter tävlingen.

Oskar slutade på en 10:e plats, Felix Elofsson, Landskrona Ski-Club, 19:e och Ludvig Fjällström, Åre SLK, 25:e. Thea Wallberg, Åre SLK och Fia Wersén, tog sig tyvärr inte i mål och blev utan resultat.