Nio damer är uttagna till att köra slalom och storslalom i Semmering 27-29 december.

Världscupen i Semmering 27-29 december - här är truppen

Nio damer står på start från Ski Team Sweden Alpine i Semmerings slalom och storslalom, däribland Emelie Henning, Hilma Lövblom och Moa Boström Müssener som kommer dit med färska pallplatser från Europacupen.

Efter ett kort juluppehåll drar världscuptouren igång igen med dubbla storslalom och kvällsslalom i Semmering 27-29 december. Det är det första stoppet i en intensiv tävlingsperiod med nedslag i Semmering, Zagreb, Kranjska Gora och Flachau. Nio svenska damer kommer till start i Semmering fördelat på slalom och storslalom:

Anna Swenn Larsson, Rättviks SLK
Cornelia Öhlund, Åre SLK
Emelie Henning, Järfälla AK
Estelle Alphand, Åre SLK
Hanna Aronsson Elfman, Kils SLK
Hilma Lövblom, Täby SLK
Lisa Nyberg, Åre SLK
Moa Boström Müssener, Uppsala SLK
Sara Hector, Kungsbergets AK

Se under starttider vem som kör storslalom respektive slalom.

Svenskor i topp i Europacupen

Moa Boström Müssener har tagit fyra pallplatser i Europacupen den här säsongen. Därmed leder hon slalomcupen och ligger tvåa i totala cupen. Henning och Öhlund ligger för närvarande på nionde respektive tionde plats i slalomcupen efter både pallplats och personbästa från senaste Europacuptouren och Lövblom, som stod på pallen i Ponte di Legno, ligger åtta i totalen. Nyberg tog också en fjärdeplats i samma tävling.

– Hela Team Svenska Spel har gjort en jättebra start i Europacupen, visar bra form och vi vill se dem ta nästa steg. Vi tror att de alla har förmåga att kvala även på världscup, säger Per Jonsson, Team Manager för damlaget.

Toppnoteringar i världscupen

Ställningen i världscupen är också rolig läsning med svenska ögon. Tre svenskor ligger på topp tio i slalomcupen med Anna Swenn Larsson på fjärde plats, Hanna Aronsson Elfman på sjätte plats och Sara Hector på nionde. Hector ligger dessutom tvåa i storslalomcupen. Estelle Alphand har tagit poäng både i världscupen och Europacupen så långt och ligger på 28e plats i storslalomcupen.

Ställning i världscupen

Slalomcupen >>

1) Mikaela Shiffrin, 325p, (USA), 1) Wendy Holdener, 325p, (SUI), 3) Petra Vlhova, 230p (SVK), 4) Anna Swenn Larsson, 220p, (SWE), 5) Lena Dürr, 135p, (GER), 6) Hanna Aronsson Elfman, 127p (SWE) 7) Anna Bucik, 118p, (SLO), 8) Leona Popovic, 108p (CRO), 9) Sara Hector, 107p, (SWE), 10) Katharina Truppe, 100p, (AUT)

Storslalomcupen >>

1) Marta Bassino, 180p, (ITA), 2) Sara Hector, 140p (SWE), 3) Lara Gut-Behrami, 136p, (SUI), 4) Petra Vlhova, 110p, (SVK), 5) Tessa Worley, 81p, (FRA), 6) Federica Brignone, 79p, (ITA), 7) Ragnhild Mowinckel, 69p (NOR), 8) Mikaela Shiffrin, 60p, (USA), 9) Katharina Liensberger, 49p, (AUT), 10) Paula Moltzan, 45p, (USA)

Totala världscupen >>

1) Mikaela Shiffrin, 575p, (USA), 2) Sofia Goggia, 470p, (ITA), 3) Wendy Holdener, 376p, (SUI), 4) Petra Vlhova, 376p (SVK), 5) Corinne Suter, 334p, (SUI), 6) Elena Curtoni, 306p, (ITA), 7) Lara Gut-Behrami, 255p, (SUI), 8) Ragnhild Mowinckel, 249p, (NOR), 10) Sara Hector, 247p, (SWE)

Starttider

Sändningstider och kanal ser du inom parentes. Tävlingarna ser du på SVT och SVT Play.

27 december, storslalom

Sara Hector, Estelle Alphand, Lisa Nyberg, Hanna Aronsson Elfman, Hilma Lövblom

Åk 1: 10.00 (09.50 SVT 2/SVT Play)
Åk 2: 13.05 (12.50 SVT 1/SVT Play)