Hanna Aronsson Elfman, Estelle Alphand, Moa Boström-Müssener, Cornelia Öhlund, Liv Ceder, Anna Swenn Larsson och Sara Hector tävlar i världscupen i Levi kommande helg. Foto: Klas Rockberg

Världscupen i Levi: Här är svenska laget

Kommande helg bjuder på dubbel slalompremiär i finska Levi med ett starkt svenskt lag på start: Anna Swenn Larsson, Sara Hector, Hanna Aronsson, Moa Boström-Müssener, Estelle Alphand, Liv Ceder och världscupdebutanten Cornelia Öhlund.

Det svenska laget kommer med en stark uppställning till helgens dubbla slalomtävlingar i Levi från en försäsong med fina träningsresultat och även pallplatser från South American Cup i Argentina.

Föregående vecka var truppen på plats i Levi och hade fina träningsförhållanden med förberedelser inför säsongens första slalomvärldscup. Efter en sejour i Storklinten är nu truppen snart på väg tillbaka till Levi för helgens tävlingar.

Laget består av en grupp med både rutinerade världscupsåkare och åkare som inte ännu har så många världscuptävlingar under bältet men som visar stor potential. Dessutom gör 17-åriga Cornelia Öhlund från Åre SLK, som radade upp toppresultat förra säsongen, sin världscupsdebut kommande helg.

– Det här är en positiv utmaning och det blir ett bra första intryck av världscupen för Cornelia. Hon har varit i Levi förut, hon har gjort en jättefin försäsong, hon har rankingen för att få åka och har gjort jättebra träning överlag. Det är jättekul att hon är med och kan prova på utan press och göra det för sin utvecklings skull, säger Jörgen Nordlund, tränare för damlagets träningsgrupp.

Truppen

Anna Swenn Larsson, 31 år, från Rättviks SLK, har bland annat ett slalomsilver från VM i Åre på meritlistan och sju pallplatser i världscupen. Förra säsongen kom hon tillbaka efter en säsongs uppehåll på grund av skada och det blev bland annat en tredjeplats i Kranjska Gora.

Cornelia Öhlund, 17 år, från Åre SLK, rankades som bästa slalomjunior i världen, i sin åldersgrupp, förra säsongen. Hon har fyra starter i Europacupen så långt med en 13e placering som bästa resultat. Förra säsongen gick hon som tåget genom Svenska Spel Alpine Elite Tour där hon också vann totalen.

Estelle Alphand, 27 år, som tävlar för Åre SLK, har samlat på sig en rad topp 10-placeringar i världscupen och slutade tvåa i super G på Europacupen i Zinal förra säsongen. På SM i Åre 2022 slutade hon också tvåa i storslalomen bakom Lisa Nyberg.

Hanna Aronsson Elfman, 19 år, från Kils SLK, debuterade i världscupen i Kranjska Gora 2020, då i storslalom. Hon har 18 världscupstarter i världscupen och har en 15e plats från Killington (slalom) 2021 som bästa resultat hittills.

Liv Ceder, 21 år, från Sollentuna SLK. Ceder debuterade i världscupen i Åre 2021 och har hunnit med sex starter så långt. Hon har radat upp ett gäng topp 10-placeringar i Europacupen och har bland annat en pallplats så långt.

Moa Boström-Müssener, 21 år, från Uppsala SLK, har hunnit med sju världscupstarter och har gjort resultat i två. Hon har samlat en mängd topp-10-resultat i Europacupen de senaste åren med två fjärdeplatser som bästa resultat. Boström-Müssener tog också brons i slalom på Junior-VM 2022.

Sara Hector, 30 år, från Kungsbergets AK, hade som bekant en fantastisk fjolårssäsong med sex pallplatser i storslalom, en andraplats i storslalomcupen och ett OS-guld. Det blev också en sjätteplats som bäst i slalomvärldscupen förra säsongen (Killington).

Tävlings- och TV-tider

Tävlingarna sänds via Viaplay och på TV6.

Lördag 19 november

Första åket 10.00 | Viaplay Vinter 09.30

Andra åket 13.00 | Viaplay Vinter 12.30

Söndag 20 november