Britta Backlund, världsmästare och vinnare av totalcupen två säsonger i rad. Foto: Jan Farell Media.

Världens snabbaste speedskiåkare till Idre

Den 10–13 mars är det dags för världens skidåkare att under tre världscuptävlingar i speedski göra upp om vem som är snabbast ned för Chocken i Idre. På plats finns bland annat regerande VM-drottningen, och vinnaren av de totalcupen de två senaste säsongerna, svenska Britta Backlund från Rättvik.

– Det kommer bli oerhört spännande att se om Britta behåller sin överlägsenhet nu när hon inte har kunnat tävla denna vinter. Vi har också stora förhoppningar på resten av landslaget som tagit rejäla kliv säsong för säsong. Och att tävla på hemmaplan är alltid extra speciellt, säger en förväntansfull Daniel Andersson, förbundskapten för speedski på Svenska Skidförbundet.

Säsongen för speedskiåkarna har, precis som för alla andra, komplicerats. Här är det inte bara coronapandemin som ställer till det. De första två tävlingarna fick ställas in på grund av regn, dimma och blåst. En ersättningstävling kommer att genomföras i Idre vilket betyder att hela tre världscuptävlingar står på schemat under vecka 10 på Idre Fjäll i Dalarna.

Starkt landslag på damsidan

Även förra säsongen genomfördes tre världscuptävlingar i Idre. Då tog Britta Backlund storslam när hon vann samtliga tävlingar. Kan vi få en repris på detta även i år? Konkurrensen är dock stenhård, inte minst från andra svenska deltagare.

– Vi har både Lisa Hovland Udén och Hanna Matslofva som kan ge både Britta och de utländska tjejerna en rejäl match. En helsvensk pall på åtminstone någon av deltävlingarna skulle vara grymt, och visst är det fullt möjligt! säger Daniel.

På herrsidan är det en generationsväxling på gång sedan den svenska rekordhållaren Christian Jansson slutade tävla. Men det finns många intressanta förmågor som inte vill annat än att ta över.

– Vi har några herrar i laget som alltid ger de utländska åkarna en match. Ingen av dem har varit på pallen i en världscup ännu, men de har varit nära flera gånger. Kanske det är dags nu i Idre, säger en förväntansfull Daniel Andersson

Bra förutsättning för hastighetsrekord

Världscuptävlingarna genomförs som vanligt på Idre Fjäll i Sveriges och kanske Nordens brantaste backe – ”Chocken”. Nuvarande backrekord är på 180,53 km/h och sattes år 2018 av österrikaren Manuel Kramer.

Förhoppningsvis får vi se hastigheter över detta när världscupen i Idre avgörs. Förutsättningarna för riktigt snabba åk är i alla fall perfekta.

– Preparering pågår som bäst och det ser riktigt lovande ut. Det är gott om snö så vi kan få till den perfekta banprofilen. Med rätt kombination av värme på dagarna, kyla på nätterna och lite sol under tävlingarna kommer det att kunna gå jättefort, säger Daniel.

Coronaanpassade tävlingar

Tävlingsorganisationen i Idre, med funktionärer från Idre Fjäll och Idre speedskiförening, får ett grannlaga jobb med att genomföra tävlingarna under coronapandemin.

– Vi har en organisation med funktionärer som verkligen är på tå för att kunna möta alla krav som både FIS, Svenska Skidförbundet och myndigheter ställer. Vi ska genomföra tävlingarna med så liten risk för smittspridning som det bara går. Bland annat kommer vi testa alla medverkande redan under måndagen. De som är negativa går sedan in i vad vi kallar en ”röd bubbla” och får inte ha fysisk nära kontakt med andra tills tävlingarna är över, säger grenkoordinator Jan Magnusson, som även berättar att munskydd är obligatoriskt för alla.

Även svenska mästerskap

När hela tävlingsorganisationen ändå finns på plats i Idre passar förbundet på att arrangera svenska mästerskap för att utse Sveriges snabbaste åkare 2021. Tävlingar genomförs både i den snabbaste S1-klassen, där specialutrustning med bland annat latexdräkt används, och S2-klassen där åkarna har vanlig störtloppsutrustning.

Föga förvånande har Britta Backlund dominerat de senaste åren med sju raka SM-guld. Kan det bli ett åttonde? På herrsidan blir det spännande att se om hemmaåkaren Jonathan Brunnberg från Idre lyckas försvara sitt allra första SM-guld som han förra säsongen lyckades ta i sin debut i S1-klassen.

LÄS MER: Det här är speedski

Följ tävlingarna i Idre

Tävlingarna kommer att sändas live av Ski Team Sweden Speedski i en testproduktion. Länk publiceras på skidor.com, senast dagen före respektive tävling.

Speedskilandslaget, Idre

Semifinal, vc 2

Final, vc 2

Medieinbjudan

Vi välkomnar media att bevaka världscuptävlingarna i Idre, på plats och/eller digitalt.

Bevakning på plats

Röd zon = Alla måste kunna visa upp ett negativt covid-19-test, max 72 tim gammalt/antikroppstest max 60 dagar gammalt. Undertecknande av hälsoformulär.

Blå zon = Övriga ackrediterade. Den blå zonen kommer vara mycket begränsad.

Bevakning digitalt

Digital presskonferens med landslaget genomförs tisdag den 9 mars kl 16.00. Ackreditering, se nedan.

Material

Det kommer att finnas material i form av foto och eventuellt video att tillgå i samband med tävlingarna.

Ackreditering m.m.

För tillgång till bildmaterial, ackreditering samt önskemål om intervjuer (oavsett om du vill vara på plats eller bevaka digitalt), kontakta:

Lotte Jernberg
E-post: lotte.jernberg@skidor.com