Två svenskar på pallen – Silver och brons på JVM

JVM i Chiesa in Valmalenco, Italien, avslutades på måndagen med ytterligare svenska medaljer. Emil Holmgren tog silver och Filip Gravenfors brons.

Årets JVM i puckel avslutades med parallelltävling, och precis som i fredagens puckeltävling blev det svenskt brons till Filip Gravenfors, Åre SLK, men det toppades med en silvermedalj till Emil Holmgren, Åre SLK.

Emil tog sig självsäkert igenom tävlingen och hela vägen till stora finalen. Där ställdes han mot Nick Page från USA. Nick åker till vardags på världscupen och hade i sin semifinal slagit ut Filip.

Ett tufft motstånd skulle det visa sig, men finalen blev ingen promenadseger för Nick. Både Emil och amerikanen hade stökiga åk med flera missar i mittenpartiet och det såg ut att kunna gå hur som helst.

Men det var Nick Page som tog guldet före Emil som fick med sig en fin silvermedalj hem.

– Det är riktigt skönt att ta silver, jag kan inte fatta det ännu. Vi hade träning igår och redan då satte jag väldigt bra och snabba åk, så jag kände mig redo för parra. Sedan idag gick det bra på träningen inför och jag satte stabila snabba åk. Det kändes att jag kunde ta mig långt, sa Emil efter tävlingen.

Filip ställdes mot spanjoren Oliver Verdaguer Forn i den lilla finalen, och även om Filip hamnade efter i mittenpartiet tog höll han sig till sitt åk och kom både ikapp och gick om spanjoren.

JVM:s andra bronsmedalj för Filip som var nöjd med sin dag.

– Det känns skönt att få stå på pallen idag igen, och lite extra prestige med parra. Jag hade bra åk hela dagen och var väldigt nära på att ta Nick Page i semin. Det var också sjukt kul att få stå där uppe med Emil som gjorde det riktigt bra. Nu är det dags för lite vila inför SM.

Robin Olgård, Åre SLK, blev utslagen av Emil i sin åttondelsfinal och hamnade på en niondeplats.

Moa Gustafson, Värmdö Freestyle MT, vann sin åttondelsfinal och ställdes sen mot Anastassiya Gorodko från Kazakstan, i kvartsfinalen.

Moas åk räckte inte riktigt till och det var Gorodko som tog sig vidare och tillslut tog hem guldmedaljen medan Moa tog en fin sjätteplats.

– Det var en rolig dag. Det börjar kännas att vi tävlat i fem veckor nu. Anastassiya är jätteduktig tyvärr, men jag är glad att jag kunde ge henne mer motstånd idag än igår, sa Moa efter tävlingen.

Förrutom puckel i fredags och parallelltävling på måndagen kördes för första gången någonsin i det här formatet en ny tävlingsform på JVM på söndagen.

Det var lagparallelltävling där nationerna skapar tvåmannalag med en dam och en herre. Sen möts de i parallellpuckel dam mot dam och herre mot herre.

Den samlade poängen från nationsåkarna avgör vilken nation som går vidare.

Sveriges lag som bestod av Filip och Moa slogs ut i kvartsfinalen mot Kazakstan.

Pallplatserna gick till USA som tog guld och brons, och Kazakstan som tog silver.

JVM är avslutat för den här gången och åter igen gjorde de svenska puckelåkarna en riktigt fin insats.

– Det känns så jäkla skönt och kul att kunna åka hem från ett JVM med tre medaljer och flera riktigt bra prestationer från hela laget. Det är en fin avslutning på säsongen, säger tränare Fredrik Sätherberg.