Svenska Skidförbundet: Vi stödjer Vasaloppets beslut att inte tillåta deltagare från Ryssland eller Belarus i årets Vasalopp

Som en direkt effekt av den förskräckliga ryska invasionen av Ukraina meddelade Vasaloppet, tillsammans övriga långloppsarrangörer, sent i går kväll att inte tillåta åkare från Ryssland eller Belarus att delta i Vasaloppets vintervecka och de resterande fem tävlingar som ingår i den internationella långloppscupen Visma Ski Classics denna säsong. Svenska Skidförbundet stödjer Vasaloppets beslut.

– Invasionen av Ukraina är avskyvärd. Svenska Skidförbundet stödjer att Vasaloppet tillsammans med övriga långloppsarrangörer nu stoppar åkare från Ryssland och Belarus, säger Karin Mattsson, ordförande Svenska Skidförbundet.

– När det gäller deltagare från Ryssland och Belarus under världscup- och mästerskapstävlingar, som de kommande världscuptävlingar i Sverige i Falun, Åre och Idre kommande veckor, vill vi göra några klarlägganden om fakta. Inga svenska specialidrottsförbund, eller norska heller för den delen, kan själva bestämma om att utesluta deltagande från Ryssland eller Belarus från tävlingar som ”ägs” av respektive internationellt specialidrottsförbund, såsom världscuptävlingar och mästerskap. Vi förstår dock att det kan verka så, med tanke på vissa uttalanden som görs. Vad som nu krävs är att EU eller möjligen den svenska regeringen, fattar beslut om sanktioner där idrotten ingår eller ett beslut från FIS om att inte tillåta deltagare från Ryssland eller Belarus. Svenska Skidförbundet arbetar tillsammans med Riksidrottsförbundet för ett sanktionsbeslut och har tät dialog med FIS. Idrottsminister Anders Ygeman har lagt ett sanktionsförslag till EU, som Svenska Skidförbundet stödjer och som vi hoppas att de fattar beslut inom kort, avslutar Karin Mattsson.

Karin Mattsson

Förbundsordförande/President +46 (0)70-600 37 22