Förra vinterns SM-vinnare i sprint Olle Jonsson och den regerande mästaren i totala Ford Smart Energy Cup Lisa Ingesson kommer till start i Idre.

Svenska skideliten tävlar i Idre

Ford Smart Energy Cup är den högsta ligan i svensk längdskidåkning. På fredag startar en ny spännande säsong på Idre när skidstjärnor ska slåss om världscupplatser och ett innovativt miljöarbete går in på år tre.

För andra året i rad startar Sveriges skidstjärnor cupsäsongen i Idre med många namnkunniga åkare på startlinjerna. I herrklassen ska unga Alvar Myhlback försöka utmana seniorer som Gustaf Berglund och Olle Jonsson och på damsidan får fjolårets totala cupvinnare Lisa Ingesson motstånd från bland andra norska JVM-drottningen Milla Grosberghaugen Andreassen som av många spås bli nästa Therese Johaug.

Ford Smart Energy Cup har stor uppmärksamhet från landslagsledningen som en viktig språngbräda för uttagning till åkning i landslagets färger på världscupen.

—Vi följer med noggrannhet tävlingarna i Idre och räknar med att ett par åkare ska visa framfötterna och ta platser i världscupen, säger landslagschef Anders Byström. I år har vi tre tävlingar i Sverige vilket gör att vi kommer kunna ge fler chansen att mäta sig internationellt då vi får ta ut en nationell trupp till varje tävling på hemmaplan.

Tävlingarna går att följa hos Expressen och Bonnier News Local

Sprinttävlingar i fristil inleder tävlingsprogrammet som sedan följs av två distanslopp i fristil respektive klassisk stil. Uppmärksamheten kring Ford Smart Energy Cup som är längdskidåkningens motsvarighet till fotbollens Allsvenskan har ökat markant de senaste åren efter stora satsningar på högkvalitativa sändningar i Expressens kanaler.
Läs mer om klimatarbetet här.

Klimatarbetet går in på sitt tredje år

Ford Smart Energy Cup är titeln på både cupen och en hållbarhetssatsning som startade för två vintrar sedan. Med ett omfattande mätnings- och lösningsorienterat arbete är siktet inställt mot att reducera cupens sammanlagda klimatpåverkan innan år 2026.
Läs mer om klimatarbetet här.

VINTERNS TÄVLINGSPROGRAM

Minitour
5 april 5 km Klassiskt
6 april Sprint K

Praktisk information för att följa tävlingarna i tävlingarna i Idre

Fredag 24/11 – Sprint, Fristil
09.00 D21 Prolog
09.20 H21 Prolog
11.00 D21 Kvartsfinal
11.30 H21 Kvartsfinal

Lördag 25/11 – Distans, Fristil
09.00 H21 10 km
11.00 D21 10 km

Söndag 26/11 – Distans, Klassisk teknik
09.00 D21 10km
10.00 H21 10km

Bildmaterial

Bildbyrån bevakar samtliga tävlingsdagar och levererar bildmaterial omgående efter avslutad tävling. Se bildbyran.se och sök på Idre under sökfältets ”ort”.

Förra årets vinnare

Under föregående säsong vanns damklassen av Piteås Lisa Ingesson närmast före Sigrid Hübenette från Medelpadklubben Hägglunds och Josehanna Lundgren Wikström från IFK Mora SK. Alla tre är unga och lovande talanger födda på 2000-talet. I herrklassen återfanns äldre åkare i toppen av listan när 31-åriga Karl-Johan Westberg från Borås med klar marginal vann före Piteås Viktor Brännmark och IFK Moras Gustaf Berglund.
Se förra årets resultat här.

Prispengar

De senaste säsongerna har stora satsningar gjorts på att höja prispengarna i Ford Smart Energy Cup för att ge åkarna under landslaget bättre möjligheter att satsa på sin skidkarriär. Sammantaget delas 685 000 kronor ut i prispengar under säsongen 2023/2024.
Läs mer om prispengarna i Ford Smart Energy Cup här.

Resultatservice

Resultat och information som berör genomförandet av Ford Smart Energy Cup i Idre tar du del av på live.skidor.com och via arrangörens hemsida idreccski.se.

Ulrika Sterner

Presskontakt Kommunikationsansvarig Svenska Skidförbundet Längd 070-867 06 73