SM-medaljörerna 2021. Foto: Nisse Schmidt.

Svenska mästare i speedski 2021

På morgonen såg det ut som om tävlingarna eventuellt inte skulle kunna genomföras. Snöflingorna dansade ned från skyn i allt större antal och vinden tilltog.

– Speedski är väldigt väderkänsligt. De spoilers som åkarna har bak på vaderna fungerar bra om vinden är längs med backen men om det blir sidvindar driver åkarna iväg. Speciellt jobbigt är det med starka kastvindar från sidan, då går det inte att köra alls. Men vi är vana att vänta på rätt förhållanden, det hör till sporten, säger förbundskapten Daniel Andersson.

Som tur var förändrades vädret till det bättre när starten närmade sig, och SM-tävlingen kunde genomföras som planerat.

Favoritippad seger på damsidan

Det var ingen direkt överraskning när regerande världsmästarinnan Britta Backlund vann sin nionde raka senior-SM-medalj.

– Det var självklart kul, men jag hade faktiskt inte riktigt koll på hur många det var, skrattade Britta.

SM-silvret gick till Lisa Hovland Udén, Nolby Alpina, och bronset gick till Hanna Matslofva, Orsa Alpina. Det är små detaljer som avgör stora skillnader i hastighet.

– Hanna var riktigt snabb i det första åket, då hon till och med slog många av grabbarna, det var riktigt kul att se. Lisa fick inte riktigt till det i första åket men till sista bytte hon till sin gamla hjälm och då gick det betydligt fortare. Britta är fruktansvärd stabil med en hög lägsta nivå och det är sällan, eller aldrig, som hon gör bort sig, säger Daniel som är mycket nöjd med alla åkares insats i dag.

Generationsväxling på herrsidan?

På herrsidan fanns ingen liknande storfavorit som i damklassen, där var det helt öppet vilka som skulle hamna på pallen. Det visades sig dock att det var det yngre gardet som åkte snabbast.

– Det var bara ungtuppar på pallen, men det är härligt att se. Två av dem ingår inte ens i landslaget så nu får de äldre åkarna bekänna färg de följande dagarna, så att de inte blir helt ifrån åkta, säger Daniel och ler stort.

Den som drog det längsta stråt var 20-åriga Olof Abrahamsson, Väst Alpina, som för allra första gången fick kliva upp på en SM-prispall, och då ända högst upp.

– Det var rätt slagigt i timingzonen, men jag lyckades hålla ihop det bra. Nu laddar jag vidare till världscuptävlingarna, så jag får fira nästa vecka istället. Men det var riktigt kul att slå pappa, säger Olof med eftertryck.

Med i startfältet fanns nämligen Olofs pappa, landslagsåkaren Mats Abrahamsson, rankad nia i världscupen (högst av alla svenska herrar). Länge har han varit snabbast i familjen, men nu fick han alltså till sin stora förtret se sig besegrad.

– Det här var det värsta som kunde hända, sade Mats och det märktes att det sved en hel del att han blev besegrad av sonen, samtidigt som han inte kunde låta blir att vara lite stolt. Det kommer stå en extra revanschsugen pappa på starten framöver.

– Att Olof slår till i dag är egentligen ingen överraskning. Han har varit jättesnabb under en lång tid men tyvärr ganska ojämn. Så det var jättekul att han fick till det i dag. Han är en ”blåslampa i arslet” för seniorerna, säger Daniel och skrattar högt

Silvermedaljör blev förra årets mästare hemmaåkaren Jonatan Brunnberg, Idre Speedskiförening och på bronsplats kom en verklig debutant i speedski-sammanhang, Jonathan Andersson, Järfälla AK.

Jonathan började åka speedski förra året, då i S2-klassen. Till denna säsong tog han klivet upp i S1 och lyckades åka till sig bronsmedaljen.

– Jonatan Brunnberg visar verkligen att han hör hemma i toppen, med en vinst förra året och silver i år. Anderssons bronsplats var däremot en rolig överraskning som jag inte hade förutsett, säger Daniel.

Nu fortsätter tävlingarna i Idre med världscuptävlingar i dagarna tre, om vädergudarna är med oss.

Världens snabbaste åkare till Idre
Följ världscupen live via YouTube