Det svenska speedski-landslaget säsongen 2024/2025.

Svenska landslaget i speedski 2024/2025 uttaget

Svenska Skidförbundets snabbaste svenska skidlandslag för kommande säsong är uttaget. Förbundskapten Micke Brunnberg har, tillsammans med tränare Daniel Andersson och Britta Backlund, komponerat ett lag med både rutinerade och yngre lovande åkare.

Det snabba S1-laget* med världscupåkare, består av två herrar och tre damer. På herrsidan finns Carl Ribbegårdh, Ålberga GIF, och Olof Abrahamsson, Väst Alpin SK, som båda har mycket rutin och gjorde fina resultat under säsongen.

– Jag tror att båda kommer fortsätta utvecklas i sin åkning och ytterligare befästa sina positioner i den absoluta världstoppen, kommenterar förbundskapten Micke Brunnberg.

På damsidan hittar vi åkare som debuterade internationellt i S1-klassen förra året – och gjorde det på ett övertygande sätt. Agnes Abrahamsson, Väst Alpin SK, tog direkt en pallplats i världscupen. Även Cornelia Thun Sandström och Siri Kling Andersson visade upp en imponerande åkning under säsongen, med stor potential.

– Samtliga våra S1-åkare var en bra bit över 200 km/h förra säsongen. För de tre tjejerna var det dessutom premiär i dessa hastigheter, säger Micke.

Juniorklassen S2, som körs med vanlig alpin fartutrustning, består av två åkare.

– I juniortruppen har vi valt att satsa på två tjejer, som båda visade upp riktigt bra åkning förra säsongen; Amanda Ribbegårdh och Villemo Andersson. De är väldigt snabba redan nu och jag är övertygad om att båda har stor potential för framtiden, säger Micke.

Landslagsstaben är oförändrad och består, förutom förbundskapten Micke Brunnberg, av tränarna Britta Backlund, Lizzie Petersen och Daniel Andersson. I staben finns även Mats Abrahamsson som ansvarar för media, utbildning och utrustning. Men Mats, som har många strängar på sin lyra, kan även bli uttagen som åkare på vissa tävlingar.

– Det är en liten men stark trupp av både rutinerade och lovande åkare som vi tror mycket på, avslutar förbundskapten Brunnberg.

*) De fem åkarna i S1 laget har ett genomsnittligt personligt rekord på 222,80km/h. Hur snabbt var och en har åkt hittar du på den svenska 200-listan: De snabbaste svenskarna

Speedskilandslaget 2024/2025

S1