Britta Backlund vann totala världscupen och belönades med en kristallglob. Foto: Svenska Skidförbundet.

Succésäsong för Britta – vann totala världscupen, VM och slog svenskt hastighetsrekord

Det har varit en makalös säsong för Britta Backlund, Rättviks SLK. Under världscupfinalen i franska Vars visade hon varför hon är världsmästare. Hon vann världscupfinalen och säkrade därmed totalsegern i speedski-cupen säsongen 2022/2023.

Det var blåsigt i franska Vars när världscupfinalen avgjordes onsdagen den 29 februari. Vinden gjorde att starten av säkerhetsskäl flyttades en bra bit ner i backen vilket påverkade hastigheten. Britta som precis vunnit VM och där slagit svenskt hastighetsrekord med 244,93 km/h fick i finalen nöja sig med 188,95 km/h, vilket var 2,1 km/h före tvåan, italienskan Valentina Greggio. Därmed säkrade hon vinsten i den totala speedski-cupen.

– Det känns fantastiskt att vinna i finalen och därmed ävenvinna hela världscupen i år! Det var lite blåsigt och då kan vad som helst hända. Men jag lyckades bra med mitt åk och även om det inte var perfekt så räckte det till seger, och det är jätteskönt, säger Britta med ett stort leende.

Segern i finalen är Brittas femte vinst i årets världscup.

Säsongen 2022/2023 har varit en stor framgång för Britta där hon både lyckats återta världsmästartiteln, totalcupen och dessutom sätta ett imponerande nytt svenskt rekord med 244,93 km/h, snabbare än någon svensk damåkare kört någonsin:

– Säsongen har verkligen varit en stor framgång för mig. Jag kände mig lite osäker på var jag stod i min åkning innan tävlingssäsongen kom igång på riktigt, men när vi väl började åka fungerade allt hur bra som helst. Fem världscupsegrar och världsmästare känns som ett jättebra facit på det. Säsongens stora mål var såklart VM, men det andra målet, att slå världsrekordet (247 km/h) får tydligen vänta till nästa år säger Britta och skrattar.

På herrsidan blev Carl Ribbegårdh, Ålberga GIF, 11:a i världscupgfinaltävlingen, vilket han inte var nöjd med:

– Jag är besviken på mitt resultat och jag är faktiskt osäker på varför jag inte får ut den hastighet jag har kapacitet till. Jag vill vara med och utmana om pallplatser, och det har jag inte lyckats få till i år. Men säsongen som helhet har ändå en klar höjdpunkt och det var att få starta från toppen av denna fantastiska backe och slå personligt rekord med 235,463 km/h, säger Calle som genom rekordet nu placerat sig på femteplats av snabbaste åk genom tiderna.

LÄS MER: Svenska åkare över 200 km/h