Världscupen i Killington bjuder bland annat på storslalomdebut för Cornelia Öhlund. Foto: Ski Team Sweden Alpine/Bildbyrån

Storslalom och slalom väntar i Killington: Öhlund gör storslalomdebut

Världscupen är i gång på allvar och till helgen väntar storslalom och slalom i Killington, USA, där Cornelia Öhlund gör sin första storslalomstart på världscupnivå. Hanna Aronsson Elfman saknas dock i truppen efter att ha fått ta ett steg tillbaka i rehabiliteringen efter sin fotskada.

25-26 november tävlar de svenska damerna i Killington, USA, där helgen inleds med storslalom på lördagen. Bland de svenska åkarna på start finns 23-åriga Hilma Lövblom som har en personlig startplats tack vare den totala vinsten i storslalomcupen i Europacupen förra säsongen. Dessutom gör Cornelia Öhlund sin allra första storslalomstart på världscupnivå.

– Vi gör så för vi ser att Cornelia gjort väldigt bra ifrån sig på träning och vill ge henne en chans att köra, säger damchef Manuel Gamper.

”Hittat en bra balans”

Sara Hector, Estelle Alphand och Lisa Nyberg startar också i lördagens storslalom. Hector har så långt tagit två fjärde- och en femteplats i Sölden och Levi och Alphand har tagit poäng i samtliga tävlingar.

– De har alla haft en fin inledning och försäsong. Sara har tagit ännu ett steg mot att ta fram ännu mer av sin kapacitet på tävling och hittat en bra balans. Jag känner också att Lisa har tagit steg framåt i sin utveckling, säger Manuel Gamper.

Helgen i Killington avslutas med slalom med goda minnen från 2022 då Anna Swenn Larsson tog sin första världscupseger. Moa Boström Müssener och Cornelia Öhlund har som bekant personliga startplatser i slalomvärldscupen den här säsongen efter att ha slutat etta respektive trea i totala Europacupslalomcupen 2022/2023.

Aronsson Elfman avstår

Saknas på start gör dock Hanna Aronsson Elfman, som var tillbaka i Levi efter sin fotskada som hon ådrog sig på försäsongen. Efter känningar i foten på träning har det tagits beslut om att ta ett steg tillbaka och därför avstår hon att tävla i Killington.

– Det har blivit ett litet bakslag så nu backar vi, kontrollerar och börjar om så att hon får en bra omstart, säger Charlie Laband, tränare för världscuplaget.

Storslalom 25 november

Cornelia Öhlund, Åre SLK
Estelle Alphand, Åre SLK
Hilma Lövblom, Täby SLK