Olle Sundin är en av de svenska herrarna som kör Europacupfinalerna i Andorra. Foto: Ski Team Sweden Alpine

Starkt svenskt lag till Europacupfinalerna i Andorra

Det svenska Europacuplaget har rönt framgångar den här säsongen och 12 åkare tar sig nu an Europacupfinalerna i Andorra. En av dem är Olle Sundin som ser fram emot att förbättra positionerna för nästa säsong. – Det känns lite speciellt med finaler, säger han.

Det är ett starkt svenskt lag med pallplatser och massor av fina placeringar från säsongen som åker till Andorra och Soldeau-El Tarter för att jaga framgångar i Europacupfinalerna. Olle Sundin är en av de svenska åkarna som har chansen att förbättra positionerna till nästa säsong.

– Det känns lite speciellt med finaler. I år hade jag inte chans på en fix-plats som förra året eftersom jag inte kört lika många Europacuptävlingar men det är alltid där det sista ska avgöras, som platserna till världscupen nästa år, och så är det färre som får åka dit. Så det är speciellt men kul, säger Olle Sundin.

Först ut i finalerna är Fabian Ax Swartz, Jesper Brändholm, Lucas Ermeskog och Carl Jonsson som står på start i herrarnas slalom på tisdagen. Swartz kommer närmast från Junior-VM i Kanada där han tog en svensk silvermedalj. Lucas Ermeskog och Carl Jonsson var uppe på topp tio i de senaste Europacuptävlingarna och Jesper Brändholm tog individuellt personbästa på hemmaplan i Almåsa i februari.

Damerna inleder med störtlopp på onsdagen där Lisa Nyberg från Åre, med en vinst från Maribor och flera topp fem-resultat från Junior-VM i färskt minne, är ensam svenska på startlistan. För övriga svenska damer är det storslalom och slalom 19 och 20 mars som gäller.

Svenska åkare i Europacupfinalerna

18 mars: Super G Herr
19 mars: Storslalom Dam | Störtlopp Herr TRA x2
20 mars: Störtlopp Herr | Slalom Dam

Med reservation för ändringar.

Tävlingsschema FIS >>

Lisa Johansson