Landslaget samlas i Vålådalen för kvalitetsträning på snö. Foto: Bildbyrån

Snöläger och genrep i Vålådalen för längdskidlandslaget

Längdskidlandslaget samlas i Vålådalen för läger på snö. Sprint- och distansåkare från A-laget och Team BAUHAUS återförenas åter igen för lägerdagar med full fokus på skidåkning, skidtester och genrep inför tävlingssäsongen.

Nu samlas A-landslaget och Team BAUHAUS i Vålådalen för nio dagar av träning på snö, med start den 25 oktober.

– Ett snöläger i Sverige är ett tydligt tecken på att vi är i startgroparna på tävlingssäsongen, och det känns genom hela organisationen. Nu är det ett ypperligt tillfälle att samlas en sista gång innan allt drar igång med full fokus på kvalitetsträning på snö, säger Anders Byström, landslagschef längdskidlandslaget.

Sprintherrarna som haft ett eget upplägg med två egna läger under hösten, återförenas nu med sina lagkamrater. A-laget och Team BAUHAUS är tillbaka på svensk mark efter läger i Planica och Toblach får även sällskap av Elina Rönnlund, Team Svenska Spel, som är med som gäst under samlingen i Vålådalen. Ett antal pass ska genomföras i skidspåren, på gymmet och i närområdet. De aktiva kommer även få känna på en viss tävlingsnerv tillsammans med BAUHAUS – som arrangerar två träningstävlingar i samarbete med landslaget.

– Vi har två testrace inplanerade, en sprint och ett distanslopp. Ett genrep för åkarna, men även för vallateamet och oss ledare som får en möjlighet att finslipa på rutinerna inför världscuppremiären. Och inte minst kommer det bli otroligt spännande, säger Anders Byström.

Skidtester som bland annat pågick under landslagslägret i Torsby intensifieras nu när valllateamet är på plats i Vålådalen med fullskaligt team och vallatrailer. På plats är även två nytillskott inför säsongen: Karl Edenroth och Evelina Settlin.

– Vi är så glada att ha med både Karl och Evelina i teamet. Båda sitter på kompetens och erfarenheter som vi värdesätter enormt. Att även få med Evelina så tätt inpå hennes egen elitkarriär innebär att vi genomfört en av skidvärldens mest spännande rekryteringar denna säsong, säger Petter Myhlback, vallachef längdskidlandslaget.

Samlingen i Vålådalen blir en upptrappning i tempo även för vallateamet.

– Vi kommer att arbeta intensivt med de sista skidtesterna inför vintern för att säkra bästa materialet för våra aktiva. Och så får vi även två rejäla genomkörare för teamet med två testrace. Jag kan lova att det inte bara är åkarna som kommer ha puls, avslutar Petter Myhlback.

Ulrika Sterner

Presskontakt Kommunikationsansvarig Svenska Skidförbundet Längd 070-867 06 73