Medlemmar i det svenska landslaget har testat positivt för covid-19 inför världscupen i Zagreb. Foto: Ski Team Sweden Alpine

Smitta i svenska laget inför världscupen i Zagreb: Stämningen ändå god

Efter fina svenska framgångar väntar två gånger världscupslalom i Zagreb för både damer och herrar. För svensk del dock med en något reducerad styrka då personer som ingår i det svenska landslaget testat positivt för covid-19.

– En ledare kände av halsont i förrgår. Vi testade alla enligt det protokoll vi har i laget och då upptäckte vi att det fanns covid-fall i truppen, säger landslagschefen Lars Melin.

De som testat positivt för covid-19 isolerar sig för att hindra vidare smittspridning. De som testat negativt håller sig i sin "bubbla" för att undvika smitta. I övrigt går förberedelserna inför kommande två tävlingsdagar som planerat. Damerna är först ut på tisdagen och det svenska laget kommer till start med sex åkare.

Sara Hector, med tre färska pallplatser i gott minne, Anna Swenn-Larsson, Moa Boström-Müssener, Magdalena Fjällström, Hanna Aronsson-Elfman och Charlotta Säfvenberg finns med på startlistan.

– Träningen inför Zagreb har gått enligt plan för de som ska vara med. Stämningen i truppen är ändå god och alla är laddade inför uppgiften, säger Lars Melin.

Elsa Fermbäck har känning av en förkylning men har testat negativt för covid-19. Hon väljer dock att stå över tisdagens tävling. Kristoffer Jakobsen har laddat upp i österrikiska Reiteralm inför onsdagens tävlingar. Han kommer till onsdagens slalom i Zagreb med två raka pallplatser i världscupen.

Kalle Olsson Bexell

Marknads- och kommunikationschef Alpint +4676 634 73 68