Det är dags för slalom- och fartpremiär! Här är den svenska truppen. Foto: Ski Team Sweden Alpine/Bildbyrån

Slalom- och fartpremiär: Här är den svenska truppen

Världscup- tillika storslalompremiären i Sölden är avklarad och nu är det dags för säsongens första slalom- och farttävlingar. 11-12 november tävlar en stark svensk trupp i Levi och Felix Monsén är tillbaka efter 23 månaders uppehåll i Zermatt/Cervinia.

Först ut på lördag 11 november är åtta svenska damer från både träningsgrupp 1 och Team Svenska Spel i Levis slalom. På start finns bland andra Moa Boström Müssener som kommer till Levi efter framgångar i Cerre Castor där hon tog en första- och tredjeplats i just slalom. 22-åringen vann den totala slalomcupen i Europacupen 2022/2023 och har därmed en egen startplats i slalom i världscupen den här säsongen. Detsamma gäller Åreåkaren Cornelia Öhlund som slutade trea i sammanräkningen i Europacupen och som gör sin åttonde världscupstart i Levi.

Moa Landström debuterar

Bland de svenska åkarna finns också debutanten Moa Landström som anslöt till landslagstruppen i våras. 18-åringen debuterade i Europacupen 14 januari 2023 och slutade på tredje plats i totala sammanräkningen av Alpine Elite Tour, AET, förra säsongen.

– Det är roligt att Moa får göra debut. Hon är en lovande tjej som gjorde Europacuppremiär ifjol och visade under AET att hon har hög kapacitet. I år ser vi att hon har blivit starkare och stabilare, hon har visat bra fart på träningarna så nu får hon åka och njuta av sin debut. Hon har allt att vinna, det blir säkert många intryck av hur det funkar men hon ser fram emot helgen med glädje, säger Anders Andersson, ansvarig tränare för damernas Europacuplag/Team Svenska Spel.

Monsén tillbaka i världscupen

Felix Monsén, som med start den här säsongen tränar tillsammans med det norska alpina fartlaget, är tillbaka efter knäskadan han ådrog sig i december 2021. Tävlingarna i Zermatt/Cervinia är hans första världscuptävling sedan kraschen i Val Gardena.

– Det ska bli kul, jag är taggad. Men jag är lite nervig också, jag har ju inte tävlat på två år men jag känner mig trygg i åkningen. Nerverna kommer av att man ska stå på start och nu få kolla var man ligger, säger Monsén.

Störtloppet som körs lördag och söndag startar på glaciären i schweiziska Zermatt och slutar i skidorten Cervinia som ligger i Italien. Monsén har hunnit köra några åk och ser nu fram emot den första officiella träningen på onsdagen.

– Det är superkul att vara tillbaka. Det har varit en lång försäsong för mig, jag stod ju på snö redan förra säsongen men nu är det kul att vara tillbaka och träffa alla åkare, säger Monsén.

Tävlande i Levi

Anna Swenn Larsson, Rättviks SLK
Sara Hector, Kungsbergets alpina
Cornelia Öhlund, Åre SLK