Helgen den 2-3 december är det världscup i Gällivare. Foto: Bildbyrån.

Skidlandslaget till världscupen i Gällivare

Efter en fin världscuppremiär i Ruka med totalt fem pallplatser, varav tre segrar, är det dags att ladda om mot en tävlingshelg i Gällivare. Nu presenteras landslaget som kommer att representera Sverige i världscupen i Gällivare, helgen den 2-3 december.

Vi lämnar Ruka med Moa Ilars första världscupseger och Frida Karlsson som ledare i totala världscupen och blickar fram mot Gällivare och Sveriges första hemma-världscup för säsongen.

– Efter en intensiv helg där vi som landslag fick en mycket glädjande start med tre segrar, ska vi nu få tävla på hemmaplan i Gällivare. Vi hoppas på en publikfest och att vi får visa upp oss på bästa sätt, säger landslagschef Anders Byström.

Som arrangerande nation har vi fördelen att få ha med en nationell trupp med sex åkare i varje klass utöver den vanliga landslagstruppen. Detta innebär att vi kommer ha tolv startande i både dam- och herrklassen.

– Det ger oss fina möjligheter att få se svenska åkare som annars inte hade fått plats att tävla i världscupen. Vi har i uttagningarna sett på resultaten ifrån premiären i Gällivare och från Ford Smart Energy Cup i Idre fjäll den gångna helgen. Där var bland andra Gustaf Berglund riktigt framgångsrik så det ska bli spännande att se vad han kan göra på den internationella scenen.

William Poromaa testade positivt för covid-19 i samband med att han avbröt söndagens masstart i Ruka, och kommer därmed inte att tävla i Gällivare. Även Jonna Sundling, Linn Svahn och Frida Karlsson har testat positivt för covid.

– Vi är i en situation där flera i truppen har testat positivt för covid-19 efter världscuptävlingarna i Ruka. Situationen är såklart olycklig, och vi vidtar i nuläget flera åtgärder för att minimera fortsatt smittspridning då många aktiva redan är på plats i Gällivare. Till exempel genom regelbundna snabbtester, fortsatt noggrannhet med handsprit och munskydd, samt att måltider intas på respektive rum, säger Rickard Noberius, landslagsläkare.

Jonna Sundling tävlar inte i Gällivare, men Frida Karlsson är fortsatt aktuell att starta på lördagens distanslopp, då hon inte uppvisat symtom.

– Frida Karlsson har isolerats och vi följer fortsatt utvecklingen av eventuella infektionssymtom och om det visar sig att det blir negativa test under veckan, innan vi tar ett slutgiltigt beslut gällande tävlingsstart, säger Rickard Noberius.

TRUPPEN TILL GÄLLIVARE

Eric Rosjö, IFK Mora SK
Björn Sandström, Piteå Elit SK
Karl-Johan Westberg, Borås SK

Truppen uppdateras kontinuerligt under veckan. Ändringar meddelas via WhatsApp.

PRESSTRÄFF GÄLLIVARE

Varmt välkomna på pressträff på plats i Gällivare inför helgens världscuptävlingar. Vänligen observera att anmälan krävs för att kunna delta på pressträffen. Pressträffen är utomhus.

Datum: 1 december

Tid: 14.00

Plats: Fjällnäs Slott (utomhus), Fjällnäsgränd 45, Gällivare
Kartnål:https://maps.app.goo.gl/heH89hjXnZbVt7SW7

*Plats/tid är preliminär och kan komma att ändras.

Anmälan: Mejla er anmälan till astri.lindback@skidor.com. Meddela även vilka aktiva ni önskar intervjua i prioriterad ordning. Er anmälan ska senast vara oss tillhanda på onsdag 29 november, klockan 17.00.

PRESSKONTAKT I GÄLLIVARE

Johan Linnaeus
Telefon/WhatsApp: +46 (0) 70-090 78 74
E-post: johan.linnaeus@skidor.com

För förfrågningar under pågående tävling/mixad zon rekommenderar vi att ta kontakt via WhatsApp för snabbast respons.

Media på plats får tillgång till uppdateringar, praktisk information mm. via egen chatt i WhatsApp. Vänligen kontakta Astri Lindbäck (+46 70-984 22 91) för att bli tillagd.

---

Rickard Noberius och Anders Byström är tillgängliga för frågor via telefon under tisdagen enligt följande tider.

Rickard Noberius, landslagsläkare
+ 46 (0)70-696 29 58