Sara Hector är en av 14 nominerade till årets Jerringpris. Foto: Klas Rockberg, Ski Team Sweden Alpine

Sara Hector nominerad till Jerringpriset

Samtidigt som Sara Hector laddar inför säsongens första storslalom i amerikanska Killington kom besked om att hon är nominerad till prestigefyllda Jerringpriset: Svenska folkets pris för bästa idrottsprestation.

Radiosportens Jerringpris är svenska folkets pris för bästa idrottsprestation under föregående år, instiftat av Sveriges Radios sportredaktion. Priset är uppkallat efter radioprofilen Sven Jerring och delas årligen ut till en svensk idrottare som stått för en stark sportslig prestation under det gångna året.

Första gången Jerringpriset delades ut 1979 togs det emot av en alpin idrottare tillika legendar: Ingemar Stenmark (som också tilldelades priset 1980). På listan över tidigare vinnare finns även Pernilla Wiberg som fick priset två gånger, 1991 och 1992, och nu får alltså Sara Hector chansen att sälla sig till skaran.

– Wow, ja det känns verkligen så coolt! Häftigt att bli nominerad, sen får vi ju se hur det går senare! Det blir spännande, säger Hector om nomineringen.

Det är Hectors sex pallplatser och OS-guldet från säsongen 2021/2022 som ligger till grund för nomineringen. Vinnaren presenteras under Idrottsgalan 16 januari och denna upplaga blir den 44e i ordningen.

Nomineringar Jerringpriset 2022

Nomineringarna presenterades på torsdagen i P4 Extra.

Damstafettlaget, skidskytte 099-321 01

Armand Duplantis, friidrott 099-321 02

Lag Niklas Edin, curling 099-321 03

Marcus Ericsson, racing 099-321 04

Mattias Falck/Kristian Karlsson, bordtennis 099-321 05

Herrlandslaget, handboll 099-321 06

Sara Hector, alpint 099-321 07

Sandra Näslund, skicross 099-321 08

Sarah Sjöström, simning 099-321 09

Jonna Sundling, längdskidor 099-321 10

Nils van der Poel, skridsko 099-321 11

Henrik von Eckermann, ridsport 099-321 12

Walter Wallberg, puckelpist 099-321 13

Ebba Årsjö, parasport alpint 099-321 14

Så röstar du

Genom att ringa numret under respektive kandidat vilket kostar en slant. 9,03 kr går till Idrottsgalans och Radiohjälpens insamling ”Idrott är mer än bara idrott” för att motverka psykisk ohälsa.

Via mobilen i SVTs Duoapp.

Via webbröst på Sveriges Radios hemsida.

Lisa Johansson

Presskontakt Kommunikationsansvarig alpint & skicross +46 (0) 70-336 73 84