Sandra Näslund är nominerad till årets Jerringpris efter sin fenomenala säsong. Foto: Klas Rockberg/Ski Team Sweden Alpine

Sandra Näslund nominerad till Jerringpriset

Sandra Näslund tog elva världscupsegrar och toppade året med OS-guld under föregående säsong. För den prestationen har hon nu möjlighet att vinna svenska folkets pris för bästa idrottsprestation: Jerringpriset.

Radiosportens Jerringpris är svenska folkets pris för bästa idrottsprestation under föregående år och instiftat av Sveriges Radios sportredaktion. Priset är uppkallat efter radioprofilen Sven Jerring och delas årligen ut till en svensk idrottare som stått för en sportslig prestation under det gångna året.

Första gången Jerringpriset delades ut 1979 togs det emot av Ingemar Stenmark. På listan över tidigare vinnare sticker skidskytten Magdalena Forsberg ut som fyrfaldig vinnare. Sandra Näslund har nominerats till Jerringpriset tidigare (2017) liksom Victor Öhling Norberg (2017) och Anna Holmlund (2016) men ingen skicrossåkare har vunnit tidigare.

För att rösta på Sandra kan du ringa 099-321 08, webbrösta via Sveriges Radios hemsida eller gå in via Duoappen (se mer nedan). Vinnaren presenteras under Idrottsgalan 16 januari och denna upplaga blir den 44e i ordningen.

Nomineringar Jerringpriset 2022

Nomineringarna presenterades på torsdagen i P4 Extra:

Damstafettlaget, skidskytte 099-321 01

Armand Duplantis, friidrott 099-321 02