Kristoffer Jakobsen och Mattias Rönngren tävlar för svensk del i amerikanska Palisades Tahoe.

Rönngren och Jakobsen till Palisades Tahoe

Herrarnas världscup 2022/2023 närmar sig finalerna i Soldeu men några tävlingar återstår. 25-26 februari väntar storslalom och slalom i Palisades Tahoe där Mattias Rönngren och Kristoffer Jakobsen står på start för svensk del.

Världscupfinalerna går den här säsongen i Soldeu, Andorra, 13-19 mars. Innan dess återstår några etapper för herrarnas del i amerikanska Palisades Tahoe (tidigare Squaw Valley) och Aspen samt Kranjska Gora, Slovenien. Mattias Rönngren, Åre SLK, och Kristoffer Jakobsen, Storklintens alpina SKALP, kommer direkt från alpina VM i Courchevel/Méribel till USA och Palisades Tahoe för tävlingar i storslalom och slalom.

28-årige Jakobsen kommer senast i världscupsammanhang från en urkörning i Chamonix men innan dess en fin sjundeplats i Schladming och en tjugondeplats i Kitzbühel. Rönngren kom, som bekant, tillbaka till världscupen efter en korsbandsskada till Alta Badia i december och har sedan dess tagit steg framåt. Bland annat satte han ner ett fint första åk i det utmanande storslalomhanget på VM i Courchevel och låg på 15e plats inför andra åket och slutade på 21a plats.

Palisades Tahoe stod värd för OS 1960 och är en av fyra orter på amerikanska kontinenten som anordnar världscuptävlingar den här säsongen. Senast världscupen besökte orten var 2017, då damerna gjorde upp i storslalom och slalom här. Tävlingarna genomförs i Dog Leg och Red Dog och efter världscuptävlingarna 2017 beskrev Mikaela Shiffrin banan som ”en av de, om inte den tuffaste banorna på damernas världscup”.

Laget i Palisades Tahoe

Kristoffer Jakobsen, Storklintens Alpina SKALP
Mattias Rönngren, Åre SLK

Världscupställning