Pressinbjudan: Svenska Skidförbundets medieupptakt 21/22

Nu är det åter dags för media att träffa Svenska Skidförbundets aktiva, tränare och ledare för att få uppdateringar inför vintersäsongen. Precis som tidigare år är medieupptakten uppdelad på två dagar enligt nedan.

Datum: 7 och 8 oktober 2021 (tider, se nedan)

Plats: Svenska Spels huvudkontor, Evenemangsgatan 17, Solna

Ackreditering: Formulär pressackreditering, senast den 30 september

En något anpassad medieupptakt

Många restriktioner har lyft men vi vill uppmana till fortsatt försiktighet, speciellt eftersom vi laddar för en spännande OS-säsong. Därför kommer medieupptakten genomföras enligt följande:

• antalet ackrediterade kommer begränsas om det totala antalet ansökta ackrediteringar blir många,
  • endast i förväg ackrediterad media släpps in på medieupptakten,
  • handsprit kommer finnas på plats,
  • känn efter hur du mår på morgonen innan du anländer,
  • se till att hålla bra avstånd både till aktiva (använd gärna förlängt, mikrofonstativ) och dina mediekollegor.

På följande sidor finns preliminära tidsscheman med cirkatider. Observera att starttiden för respektive mediedag är bestämd, övriga hålltider kan komma att justeras under dagen.

Uppstart med studiosändning live

Förutom den fysiska medieupptakten hos Svenska Spel kommer NENT Group göra en livesändning med några av våra stjärnor den 7 oktober kl 11–12 på streamingtjänsten Viaplay, samt även på en ny dedikerad Viaplay Facebook-sida som lanseras lagom till mediadagarna. Dessutom kommer Expressen att erbjuda sändningen.

Är ni också intresserade av att streama sändningen?
Kontakta fredrik.johansson@nentgroup.com

7 oktober kl. 13–16, Nordiska blocket

Falun2027, backhoppning och längdåkning

13.00 Patrik Hofbauer, vd Svenska Spel och Ola Strömberg, förbundsdirektör, Svenska Skidförbundet inleder.

13.05 Kandidaturen för VM i Falun 2027, Ulrika Back Eriksson

13.20 Backhoppning, moderator: TBD

13.30 Längdåkning, moderator: Lukas Johansson

14.30 Enskilda intervjuer och fotografering

Deltagande landslagsrepresentanter

Backhoppning: Astrid Norstedt. På länk: Frida Westman.

Längdåkning: Charlotte Kalla, Jonna Sundling, Ebba Andersson, Frida Karlsson, Maja Dahlqvist, Oskar Svensson, William Poromaa, Calle Halfvarsson, Jens Burman. Ledare: Anders Byström, landslagschef, Petter Myhlback, vallachef, Per Andersson, läkare. På länk: dam-/herrtränare.

8 oktober kl. 09–12.00, Alpina blocket

alpint, freeski, puckel, skicross, snowboard och speedski

09.00 Patrik Hofbauer, vd Svenska Spel och Ola Strömberg, förbundsdirektör, Svenska Skidförbundet inleder.

09.05 Puckel, moderator: Kalle Olsson Bexell

09.20 Speedski, moderator: Lotte Jernberg

09.35 Freeski, moderator: Stefan Karlsson

09.50 Snowboard, moderator: Stefan Karlsson

10.00 Alpint/Skicross, moderator: Kalle Olsson Bexell

10.40 Enskilda intervjuer och fotografering

Deltagande landslagsrepresentanter

Alpint: Sara Hector, Emelie Wikström, Anna Swenn-Larsson, Elsa Fermbäck, Mattias Rönngren, Kristoffer Jakobsen, Felix Monsén, Olle Sundin, Alexander Köll. Ledare: Lars Melin, landslagschef, Christian Thoma, damchef, Fredrik Kingstad, herrchef och Tommy Eliasson Winter, alpin- och skicrosschef. Med på länk vid intresse: Magdalena Fjällström, Charlotta Säfvenberg, Estelle Alphand.

Freeski: Jesper Tjäder, Jennie-Lee Burmansson, Henrik Harlaut, Hugo Burvall, Oliwer Magnusson, Oscar Wester, Emil Granbom. Ledare:Niklas Eriksson, förbundskapten och Stefan Karlsson, sportchef.

Puckel: Ludvig Fjällström, Walter Wallberg, Felix Elofsson, Oskar Elofsson, Albin Holmgren. Ledare: Lasse Fahlén, förbundskapten, och Anders Olofsson, sportchef.

Skicross: På länk för individuella intervjuer: Sandra Näslund, Alexandra Edebo, Viktor Andersson, David Mobärg, Erik Mobärg. Ledare: Lars Melin, landslagschef, Erik Iljans, huvudtränare och på plats Tommy Eliasson Winter, alpin- och skicrosschef.

Snowboard: Niklas Mattsson och Sven Thorgren. Ledare: Jocke Hammar, förbundskapten och Stefan Karlsson, sportchef.

Speedski: Britta Backlund, Hanna Matslofva, Olof Abrahamsson, Jonathan Brunnberg, Erik Backlund. Ledare: Daniel Andersson, förbundskapten, och Micke Brunnberg, ass. förbundskapten.

Med reservation för eventuella justeringar.

Vid eventuella frågor, kontakta:
Längdåkning: lukas.johansson@skidor.com, tfn 072-579 64 75

Alpint och skicross: kalle.olsson@skidor.com, tfn 076-634 73 68

Puckel: erik.danielsson@skidor.com, tfn 0730-29 28 82

Freeski, snowboard, speedski, backhoppning samt övergripande ansvar: lotte.jernberg@skidor.com, tfn 070-316 43 49

Välkommen med din anmälan!

Svenska Skidförbundet sprider snöglädje i hela landet genom våra 23 distrikt och cirka 1 300 föreningar. Vi har tio olika grenar: alpint, backhoppning, längdåkning, freeski, puckel, rullskidor, skicross, snowboard, speedski och telemark, det finns något för alla. Upptäck nyttan och glädjen med att aktivera dig på snö! Svenska Skidförbundet lever dagligen efter vår vision: Bäst i världen – alla på snö. Vårt huvudkontor finns i Falun och i Åre hittar du vårt alpina kontor. Vill du veta mer, besök skidor.com.

Lotte Jernberg

Presskontakt Övergripande kommunikationsansvarig Övergripande kommunikationsansvarig för hela Svenska Skidförbundet 070-316 43 49

Kalle Olsson Bexell

Marknads- och kommunikationschef Alpint +4676 634 73 68