Cornelia Öhlund är en av Team Svenska Spels damer som gör Europacuppremiär i veckan. Foto: Bildbyrån

Premiär i Europacupen – Team Svenska Spels damer är redo

I veckan är det premiärer för Europacupen med en storslalom i Schweiziska Zinal för både herrar och damer där damerna är först ut. Direkt efter Zinal åker damerna till österrikiska Mayrhofen för säsongens första Europacupslalom. Efter en fantastisk fjolårssäsong och en bra träningshöst står de svenska damerna nu redo att ta sig an den nya säsongen med stora förhoppningar.

Team Svenska Spels damer hade en fantastisk säsong ifjol där Hilma Lövblom tog den totala Europacupsegern i storslalom och Moa Boström Müssener vann den totala Europacupen i slalom. Dessutom var 18-åriga Cornelia Öhlund med och fightades om totalsegern i slalomdisciplinen och slutade på en total tredjeplats. Sverige hade inte mindre än fem damer på topp tjugo när poängen i Europacupen räknades ihop.

­­­– Med tanke på fjolårsresultaten kommer slalomtävlingarna i Mayrhofen 9-10e december bli väldigt spännande att följa. Vi har dessutom fått in Moa Landström i laget som har visat prov på riktigt bra åkning på försäsongen och i Svenska spel Alpine Elite Tour förra säsongen, säger Anders ”Andy” Andersson, ansvarig tränare för Team Svenska Spel dam.

I storslalom hade Team Svenska spel sex åkare topp 30 i fjol. Till premiären i Zinal, Schweiz, kommer sex svenska åkare att stå på start: Moa Boström Müssener Uppsala SLK, Moa Landström Västerås SLK, Cornelia Öhlund Åre SLK, Emelie Henning Järfälla AK, Liv Ceder Sollentuna SLK och Liza Backlund Sundsvalls SLK. Direkt efter Zinal följer tävlingar i österrikiska Mayrhofen, då med storslalom och slalom på schemat, där samma uppställning gäller och dessutom ansluter Lisa Nyberg, Åre SLK, och Julia Digerfors, Sollentuna SLK.

Förberedelserna för storslalomen har varit delvis tuffa under försäsongen. Under träningarna nere i Europa har förutsättningarna varit dåliga med lite snö, varmt väder och mycket folk, men den tidiga svenska vintern blev räddningen.

– Efter att ha tränat en del inomhus och ett par block nere i Europa, där förhållandena var dåliga med extremt lite snö på glaciärerna, så har vi den senaste månaden haft fantastiska förhållanden i Storklinten. Bara under det senaste blocket fick till sex dagar storslalom och två dagar slalom. Så nu är vi redo och förväntansfulla för premiären i Zinal och Mayrhofen avslutar, Anders Andersson.

Team Svenska Spel är en träningsgrupp som består av åkare som jobbar mot att så småningom etablera sig på världscupnivå, men som än så länge behöver mer erfarenhet och träning. Därför är det huvudsakliga målet för åkarna i Team Svenska Spel att tävla på Europacupsnivå.

Zinal 5-6 december

Mayrhofen 9-10 december