Mot förberedelser på höjd

Mot förberedelser på höjd

Snart lyfter den svenska truppen mot precamp och de sista förberedelserna inför avresa mot Olympiska vinterspelen i Peking. Ett läger som kommer ske på hög höjd i Italien.

Det är dags för nästa steg i det svenska längdlandslagets uppladdning inför OS, som under lördagen reser mot Italien och nästintill två veckors träning och fokus på hög höjd.

Denna gång är det Livigno som blir destination för precamp. Ett skidparadis i provinsen Sondrio, nära gränsen till Schweiz. Planen var från början att förlägga lägret i Seiser Alm, men beslutet att ändra destination togs efter besked om hög smittspridning i det från början planlagda området.

– Därför valde vi att leta nya, säkrare boenden och fann ett mycket bra alternativ i Livigno, I dessa tider måste en bra organisation kunna vara flexibel och i det här fallet kunde vi tack vare snabbt och noggrant jobb hitta ett än bättre alternativ än det vi först valt för vårt OS-läger. Vi får dessutom med oss egna kockar vilket gör att vi kan skapa säkra måltider, säger landslagschef Anders Byström.

Nu är sista pusselbitarna på plats inför lägrets start. Ett precamp där det nu finns chans för de sista små justeringarna och förberedelserna inför OS i Peking.

– Livigno är ett fantastiskt träningsparadis på samma höjd som Zhangjiakou där OS-tävlingarna går. Vi kommer att kunna få optimal träning på spåren runt Livigno, säger Anders Byström.

Följande aktiva reser till precamp:

Herrar: Anton Persson, Jens Burman, Calle Halfvarsson, Johan Häggström, Leo Johansson, Marcus Grate, Oskar Svensson och William Poromaa

Damer: Anna Dyvik, Charlotte Kalla, Ebba Andersson, Emma Ribom, Frida Karlsson, Jonna Sundling, Johanna Hagström, Maja Dahlqvist och Moa Olsson.

*Johanna Hagström följer med som reserv till den uttagna OS-truppen.

Tidigare höghöjdsläger:
Tignes, Frankrike, juni 2021