Moa Boström Müssener säkrade vinsten i Europacupslalomcupen och därmed en personlig startplats i världscupen. Nu prisas hon med Hejapriset som hon delar med hemmaklubben Uppsala SLK.

Moa Boström Müsseners Europacupvinst ger pengar till Uppsala SLK

Efter en fantastisk säsong med vinst i den totala slalomcupen i Europacupen och därmed en personlig startplats i världscupen kommande säsong tar nu Moa Boström Müssener emot Svenska Spels Hejapris. Det betyder 10 000 kronor som hon delar med hemmaklubben Uppsala SLK.

Team Svenska Spel kan efter säsongen räkna ihop hela 14 (!) pallplatser i Europacupen. 21-åriga Moa Boström Müssener stod för fem av dem under säsongen där hon också tog sin första Europacupvinst i Mayrhofen i november.

Utöver pallplatserna har Boström Müssener visat fin form under hela säsongen med en lång rad placeringar på topp tio i Europacupen, en bronsmedalj på storslalom-SM i Sollefteå och nytt personbästa i världscupen när hon slutade på 17e plats på slalomen i Semmering.

Med den säsongen i ryggen och en sjätteplats vid Europacupfinalen i Narvik i mars tog hon hem den totala vinsten i slalomcupen före italienskan Beatrice Sola. Därmed har hon säkrat en personlig startplats på världscupen kommande säsong.

– Det känns så skönt och tryggt. Jag kan verkligen komma in i nästa säsong med den tryggheten och då tror jag det blir ett bra utgångsläge. Då blir det full kareta direkt och inget att förlora, sa Boström Müssener efter finalerna i Narvik.

För prestationen och cupvinsten får hon nu också ta emot Svenska Spels Hejapris om 10 000 kronor som hon delar med hemmaklubben Uppsala SLK.

– Det är ett fantastiskt pris som både jag klubben får tillgång till. Klubbverksamheten är något jag brinner för då jag endast har åkt med min klubb som är en stor bidragande faktor till att jag är där jag är nu, säger hon.

Svenska Skidförbundets huvudsponsor Svenska Spel presenterar nu två stycken Hejapris till Boström Müssener och lagkompisen Hilma Lövblom som vann storslalomcupen. Som Sveriges största idrottssponsor är Hejapriset en del i ambitionen att stötta landets idrottsföreningar och ge dem möjligheter att stärka sitt arbete för barn och ungdomar.

– Det känns självklart att vi möjliggör för några av våra främsta atleter att ge tillbaka till föreningar som betyder mycket för dem. Idrotten är en viktig samlingsplats för såväl unga som gamla och jag är övertygad om att de här båda föreningarna kommer förvalta medlen på ett ypperligt sätt, säger Linn Rydstedt, projektledare för Hejapriset hos Svenska Spel.

Läs också: Moa Boström Müssener och Cornelia Öhlund säkrade startplatser i världscupen

Lisa Johansson

Presskontakt Kommunikationsansvarig alpint & skicross +46 (0) 70-336 73 84