Alfred Buskqvist, Linn Sömskar och Erik Silfver.

Laguttagningen till VM på rullskidor 16-19 september

På torsdag inleds VM på rullskidor i italienska Val di Fiemme. Svenska skidförbundet har tagit ut nio åkare att representera Sverige under mästerskapet.

Fyra seniorer och fem juniorer får chansen att kämpa om medaljerna under de fyra tävlingsdagarna. Mest rutinerad är IFK Umeås Linn Sömskar som under senaste VM tog hem hela fyra medaljer varav tre guld.

Flera av åkarna har pallplatser på världscuptävlingarna tidigare under sommaren. I laget finns också två debutanter i rullskidlandslaget, IFK Moras Anton Grahn och Mira Göransson från Äspereds IF.

Följande åkare är uttagna:

Damer seniorer
Linn Sömskar, IFK Umeå Skidor
Jackline Lockner, Hudiksvalls IF

Herrar seniorer
Alfred Buskqvist, IK Stern
Erik Silfver, IFK Umeå Skidor

Damer juniorer
Mira Göransson, Äspereds IF

Herrar juniorer
Anton Grahn, IFK Mora SK
Harald Ekenberg, IK Stern
Ludvig Berg, Rehns BK
Malte Jutterdal, Vreta Skid o MK

Svenska Skidförbundet sprider snöglädje i hela landet genom våra 23 distrikt och cirka 1 300 föreningar. Vi har tio olika grenar: alpint, backhoppning, längdåkning, freeski, puckel, rullskidor, skicross, snowboard, speedski och telemark, det finns något för alla. Upptäck nyttan och glädjen med att aktivera dig på snö! Svenska Skidförbundet lever dagligen efter vår vision: Bäst i världen – alla på snö. Vårt huvudkontor finns i Falun och i Åre hittar du vårt alpina kontor. Vill du veta mer, besök skidor.com.

Johan Ericson

Förbundskapten Rullskidor +46 70 513 11 52