Laguttagning till JVM klar – Fem puckelåkare uttagna

Laguttagning till JVM klar – Fem puckelåkare uttagna

I slutet av mars är det dags för FIS World Junior Championships. Inför det är nu laguttagningen till JVM i puckel klar. Sverige skickar fem åkare som under säsongen har presterat på riktigt hög nivå.

Puckeltävlingarna avgörs i italienska Chiesa in Valmalenco 25-28 mars i samma backe som världscupen tävlade senast.

De som är uttagna att representera Sverige är Moa Gustavsson, Värmdö Freestyle MT, Filip Gravenfors, Åre SLK, Robin Olgård, Åre SLK, Marcus Rutgersson, Åre SLK, och Emil Holmgren, Åre SLK.

– Jag är peppad på detta lag. Det är tunga men duktiga åkare som haft en mycket bra säsong på Europacupen i år. Jag tror att de kan göra bra resultat och vi kommer komma nöjda ifrån tävlingen, säger tränare Fredrik Sätherberg.

Till vardags tävlar alla fem uttagna åkare på Europacupen och samtliga har bra resultat i ryggen. Tillsammans har de tjugo pallplatser och ytterligare fem topp 10-resultat den här säsongen.

Nytt för i år är att lagen även får möjlighet att tävla tillsammans både damer och herrar.

– De tär extra kul med en ny tävlingsaspekt som är lag-parallell där dam och herr tävlar med varandra emot andra länder, säger Fredrik Sätherberg.

Schemat för JVM hittar du här.