Nu presenteras landslagstruppen inför helgens världscuptävlingar i Toblach. Foto: Bildbyrån

Längdskidlandslaget till Toblach

Efter en tävlingshelg fylld av fina placeringar i Les Rousses har det blivit dags att ta sig an världscupen i italienska Toblach. Nu presenteras landslagstruppen inför helgens tävlingar, 3–5 februari.

Det har blivit dags för sista tävlingarna innan världscupen tar VM-uppehåll, och svenska landslaget reser till Italien med en god magkänsla från framgångarna i Les Rousses.

– Efter en riktigt bra helg i Frankrike med flera segrar och pallplatser för Sverige på både dam- och herrsidan är det dags att ladda om inför världscupen i Toblach. Extra kul att ha Calle Halfvarsson, Frida Karlsson och Moa Ilar tillbaka i världscupen efter kort uppehåll sedan Tour de Ski, säger landslagschef Anders Byström.

Det står fristilssprint, 10 kilometer och stafett på schemat när världseliten får en sista chans att mäta sig mot varann, innan det är dags för sista förberedelserna inför VM i Planica.

– Nu går vi in i VM-bubblan, vilket innebär att VM-truppen startar med helgens världscuptävlingar för att sedan åka direkt på precamp i italienska Livigno respektive Toblach, säger Anders Byström.

Till Toblach åker enbart VM-truppen, men Moa Lundgren har friplats i världscupen då hon leder Skandinaviska cupen och är även med denna helg. William Poromaa och Jens Burman avstår.

– William Poromaa väljer att ladda inför VM på hög höjd, och Jens Burman vill åka SM för sin klubb Åsarna IK, säger Anders Byström.

LANDSLAGSTRUPPEN TILL TOBLACH
DAMER
Ebba Andersson, Piteå Elit
Maja Dahlqvist, Falun Borlänge SK
Johanna Hagström, Ulricehamns IF
Moa Ilar, Falun Borlänge SK
Frida Karlsson, Sollefteå Skidor IF
Moa Lundgren, Åsarna IK
Emma Ribom, Piteå Elit
Jonna Sundling, Piteå Elit
Linn Svahn, Östersunds SK

HERRAR
Edvin Anger, Åsarna IK
Calle Halfvarsson, Sågmyra SK
Marcus Grate, IFK Umeå
Johan Häggström, Piteå Elit
Eric Rosjö, IFK Mora SK

PRESSTRÄFF
Vi bjuder in till pressträff på torsdag den 2 februari, i samband med världscup i Toblach. Det kommer finnas möjlighet till enskilda intervjuer med aktiva på plats. Vänligen notera att tid och plats för pressträffen eventuellt kan komma att justeras.

Dag: Torsdag, 2 februari
Tid: Klockan 16.00
Plats: Utanför hotell Apparthotel Germania, Via Dolomiti, 44, 39034 Dobbiaco BZ, Italien

För info kommer några aktiva inte vara på plats på torsdag, och media görs istället i samband med träning/skidtest på fredag. Mer info meddelas inom kort.

Anmälan: Mejla anmälan till astri.lindback@skidor.com samt vilka aktiva ni önskar att intervjua i prioriterad ordning. Er anmälan ska senast vara oss tillhanda onsdag den 1 februari, klockan 15.00.

KONTAKT FÖR MEDIA
Kontaktperson på plats i Toblach:
Jonathan Ström
jonathan.strom@skidor.com

Media på plats får tillgång till uppdateringar/information i en egen WhatsApp-chatt. Anmäl intresse till Astri Lindbäck (+46 709 84 22 91).

PROGRAM, Toblach, Italien, 3–5 februari

Fredag: Sprint, fristil (damer och herrar)
12.00 Prolog
14.30 Finaler