Den 24-26 november drar världscupen igång i finska Ruka. Foto: Bildbyrån.

Längdskidlandslaget till Ruka

Efter en avslutad längdpremiär i Gällivare är det dags att börja ladda om mot världscuppremiären i Ruka. Nu presenteras landslaget som kommer att representera Sverige i världscupen i Ruka, helgen den 24-26 november.

Nu är det åter dags för en ny världscupsäsong. Först ut väntar en klassisk sprint under fredagen den 24 november.

– Det ska bli väldigt kul att dra igång en hel världscupsäsong och se hur vi står oss mot andra nationer, säger landslagschef Anders Byström.

I premiären fick åkarna en chans att väcka igång sina kroppar och få ett riktmärke på hur formen ligger till inför starten av världscupen.

– Premiären i Gällivare visar att våra mest etablerade är bra igång och att vi ska kunna ställa upp med ett starkt lag i Finland, säger Anders Byström.

Truppen består av ett gäng etablerade landslagsåkare, men också några mindre rutinerade åkare som visade upp en god form i Gällivare.

– Uttagningar till premiären är alltid svåra att göra men vi tycker att vi fått ett bra underlag i Gällivare. Som exempel kan nämnas Truls Gisselman som gjort en stark helg och nu får en biljett till Ruka, säger Anders Byström.

TRUPPEN TILL RUKA

William Poromaa, Åsarna IK

Björn Sandström, Piteå Elit SK

PRESSTRÄFF RUKA

Varmt välkomna på pressträff på plats i Ruka inför helgens världscuppremiär. Vänligen observera att anmälan krävs för att kunna delta på pressträffen.

Datum: 23 november

Tid: 14.00 (lokal tid, EET)

Plats: Torget i Ruka
Kartnål: https://maps.app.goo.gl/yUCJFSvsHoEPE1xY8

Platsen är preliminär och kan komma att ändras.

Anmälan: Mejla er anmälan till astri.lindback@skidor.com. Meddela även vilka aktiva* ni vill intervjua i prioriterad ordning. Er anmälan ska senast vara oss tillhanda på onsdag 22 november, klockan 10.00.

PRESSKONTAKT I RUKA

Astri Lindbäck, pressansvarig längd
Telefon/WhatsApp: +46 (0)70 984 22 91

E-post: astri.lindback@skidor.com

För förfrågningar under pågående tävling/mixad zon rekommenderar vi att ta kontakt via WhatsApp för snabbast respons.

Media på plats får tillgång till uppdateringar, praktisk information mm via egen chatt i WhatsApp. Vänligen kontakta Astri Lindbäck för att bli tillagd.

LAGSLÄPP SÄSONG 23/24

Den uttagna landslagstruppen till respektive världscup kommer fortsatt presenteras på tisdagar inför stundande världscuphelg, klockan 13.00. Information och inbjudan till pressträff i samband med respektive världscup presenteras tillsammans med lagsläpp. Pressträffarna kommer i största möjliga utsträckning att schemaläggas till eftermiddag – dagen innan första tävlingsdag.

Truppen till Tour de Ski presenteras tisdag den 19 december, klockan 13.00.

Samtliga lagsläpp presenteras via utskick i MyNewsDesk, samt i vår mediagrupp i WhatsApp:
Media - Ski Team Swe XC: https://chat.whatsapp.com/FIoP...

Tveka inte att kontakta oss ifall ni har några frågor.

Astri Lindbäck

Presskontakt Pressansvarig Svenska Skidförbundet Längd +46 (0) 70-984 22 91