Nu presenteras landslagstruppen för sprinttävlingarna i Livigno, 21–22 januari. Foto: Bildbyrån

Längdskidlandslaget till Livigno

Med ett lyckat Tour de Ski i backspegeln och ett kort uppehåll är det återigen dags för världscup i längdskidor. Nu presenteras landslagstruppen som ska representera Sverige under sprinttävlingarna i Livigno, 2122 januari.

Längdskidlandslaget reser till Italien med en fartfylld sprinthelg i Livigno på schemat.

– Vi får tillbaka flera av våra sprintstjärnor och det blir riktigt spännande att se dem mot tufft motstånd, säger landslagschef Anders Byström.

Marcus Grate och Jonna Sundling kommer tillbaka till världscupscenen, tillsammans med flera andra välkända namn.

– Linn Svahn är också tillbaka i världscupen efter sin långa skadefrånvaro. Moa Lundgren säkrade glädjande nog en friplats tack vare hennes ledning i Skandinaviska cupen, så nu har vi sju starka damer till start, säger Anders Byström.

Tävlingarna, som i första skedet var planerade att äga rum i Milano, har förflyttats till Livigno på grund av ekonomiska utmaningar hos arrangören efter höstens skenande energipriser. I november meddelade därför internationella skid- och snowboardförbundets (FIS) att tävlingarna flyttas upp på höjd för en säkrare snöproduktion.

Det står individuell sprint och sprintstafett på schemat.

– Tävlingen avgörs på hög höjd och därför bor majoriteten av laget lågt för att optimera återhämtning. Vi åker enbart upp till Livigno för tävlingarna, säger Anders Byström.

Världscupen i Livigno avgörs 21–22 januari.

TRUPPEN TILL LIVIGNO
DAMER
Maja Dahlqvist, Falun Borlänge SK
Johanna Hagström, Ulricehamns IF
Ingrid Hallquist, Åsarna IK
Moa Lundgren, Åsarna IK
Emma Ribom, Piteå Elit
Jonna Sundling, Piteå Elit
Linn Svahn, Östersunds SK

HERRAR
Gustav Aflodal, Offerdals SK
Edvin Anger, Åsarna IK
Marcus Grate, IFK Umeå
Johan Häggström, Piteå Elit
Olof Jonsson, Trillevallens Sportklubb
Carl Rune, Täby IS Skidor

PRESSTRÄFFAR
Längdskidlandslaget bjuder in till pressträff i samband med världscuptävlingarna i Livigno. Pressträffen kommer att äga rum i Bormio i anslutning till hotell Baita Dei Pini, cirka 50 minuter från Livigno. Vi kommer i största möjliga mån hålla till utomhus, samt att vi ber media bära munskydd under intervjuer.

Dag: Fredag, 20 januari
Tid: 16.00
Plats: Baita Dei Pini, Via Don Evaristo Peccedi 15, Bormio SO, Italien.

Anmälan: Mejla anmälan till astri.lindback@skidor.com samt ange vilka aktiva ni önskar att intervjua i prioriterad ordning. Er anmälan bör senast vara oss tillhanda torsdag 19 januari, klockan 10.00

*Aktiva som bor på höjd (Jonna Sundling och Emma Ribom) kommer att göra sin press i samband med träning/skidtest på fredag förmiddag. Tid meddelas senast på torsdag.

KONTAKT FÖR MEDIA
Kontaktperson på plats i Livigno:
Astri Lindbäck
astri.lindback@skidor.com

Media på plats får tillgång till uppdateringar/information i en egen WhatsApp-chatt. Anmäl intresse till kontaktperson på plats.

PROGRAM
Livigno, Italien, 21–22 januari
Lördag: Sprint, fristil (damer och herrar)
10.45 Prolog