Nu presenteras landslagstruppen inför världscupen i Davos, 17–18 december. Foto: Bildbyrån

Längdskidlandslaget till Davos

Landslaget lämnar Norge för denna gång och det har blivit dags för världscup i Schweiz. Nu presenteras landslagstruppen som kommer att representera Sverige under helgens tävlingar i Davos, 17–18 december.

Efter fina framgångar i Norge med totalt sex pallplatser i Lillehammer och Beitostölen, så är det dags att åka vidare mot Schweiz och tävlingar på hög höjd.

– Nu väntar en världscuphelg på klassisk mark i Davos, på hög höjd i de schweiziska alperna. Flera av landslagsåkarna står över eller är eller har varit sjuka, så det blir delvis en ny trupp denna gång, säger landslagschef Anders Byström.

Det står fristil på världscupschemat med sprint samt distanslopp på 20 kilometer. Här stod Maja Dahlqvist högst upp på pallen under fjolårets sprinttävling – en vinst hon är hungrig på att behålla även i år. Men truppen bjuder även på nyheter i form av bekanta – och mindre bekanta namn.

– Det blir spännande att se Johan Häggström tillbaka i landslaget efter att han visat gryende form i Idre fjäll förra helgen. Vi saknar som sagt en del åkare, men får nu chansen att också ge plats åt duktiga långloppsåkare som Ida Dahl, Jenny Larsson och Frida Erkers. De gjorde alla bra insatser under premiärhelgen i Bruksvallarna och är redan acklimatiserade efter tävlingarna i Österrike den gångna helgen, säger Anders Byström.

Linn Svahn har efter en lång tids skadefrånvaro visat på glädjande formbesked då hon vann sprinten under Ford Smart Energy Cup i Idre.

– Linn Svahn fick erbjudande om att bli med till Davos, men väljer att tävla hemma i Östersund i Skandinaviska cupen istället då det passar bättre i hennes uppstart av säsongen, säger Anders Byström.

Svenska truppen till Davos
Ida Dahl, IFK Mora SK
Maja Dahlqvist, Falun Borlänge SK
Frida Erkers, IFK Mora SK
Johanna Hagström, Ulricehamns IF
Ingrid Hallquist, Åsarna IK
Jenny Larsson, Östersunds SK
Lovisa Modig, Falun Borläne SK
Jenny Solin, Sollefteå Skidor IF

Simon Andersson, Falun Borlänge SK
Edvin Anger, Åsarna IK
Gustaf Berglund, IFK Mora SK
Jens Burman, Åsarna IK
Jonas Eriksson, IFK Mora SK
Johan Häggström, Piteå Elit
Olof Jonsson, Trillevallen SK
Anton Persson, Falun Borlänge SK
William Poromaa, Åsarna IK
Eric Rosjö, IFK Mora SK

* Anders Byström finns tillgänglig på telefon under eftermiddagen för eventuella frågor. Vi ber er vänligen respektera utsatt tid.

Anders Byström, landslagschef
Telefontid: 14.00-14.45

Pressträff Davos
Längdlandslaget bjuder in till pressträff i Davos utanför Hotell Ameron , under fredag eftermiddag den 16 december. Tid meddelas inom kort via media-gruppen i WhatsApp. Det kommer att finnas möjlighet till individuella intervjuer efter önskemål.

Följande aktiva finns tillgängliga på pressträffen: Maja Dahlqvist, Johanna Hagström, Lovisa Modig, Jenny Solin, Ingrid Hallquist, Jens Burman, Anton Persson, William Poromaa, Eric Rosjö och Edvin Anger.

Intervjuförfrågningar till övriga aktiva* kommer att erbjudas i samband med avslutad träning under fredagen. Kontakta Astri Lindbäck för förfrågningar.

* Ida Dahl, Jenny Larsson och anländer under lördagskvällen, då de tävlar i La Venosta. Intervjuförfrågningar ombeds vänligen till mixade zonen efter avlutat tävling på söndag.

Anmälan: Mejla anmälan till astri.lindback@skidor.com, samt vilka åkare ni önskar att intervjua i prioriterad ordning. Er anmälan ska senast vara oss tillhanda torsdag 15 december, kl 10.00.

Obs! Tid och plats för pressträff kommer att meddelas via WhatsApp. Gå med i vår media-grupp för att inte missa viktiga uppdateringar: https://chat.whatsapp.com/FIoP...

Presskontakt på plats i Davos
Astri Lindbäck, presskoordinator
*Astri nås enklast via WhatsApp under pågående tävling/mixade zonen