A-landslaget och Team BAUHAUS är på plats i Sollefteå för sommarens första landslagsläger. Foto: Svenska Skidförbundet

Längdlandslaget samlas i Sollefteå för läger

Sommarens första landslagsläger är igång. A-landslaget och Team BAUHAUS är på plats i Sollefteå för sju träningsdagar på Hallstaberget.

Längdlandslaget samlas traditionsenligt efter midsommarhelgen för att starta lägersäsongen med sommarens första läger.

– Årets första barmarksläger får vi starta upp i vackra Ångermanland och på Hallstabergets topp. Vi kommer att ha fokus på mängdträning och att få jobba ihop den delvis nya gruppen av åkare, säger landslagschef Anders Byström.

Måndagens första pass är två till tre timmar rullskidor i klassisk stil.

– A-laget och Team BAUHAUS kör samtliga läger ihop och vi börjar med flertalet pass på Hallstabergets rullskidbana där vi ska inleda förberedelserna inför VM i Slovenien i vinter, säger Anders Byström.

Årets lägerplan har färre resdagar och fler läger i Sverige. En lägerplan som har lagts efter önskemål från aktiva. Resultatet innebär läger i Sollefteå, Torsby, Trollhättan, Planica, Toblach och Vålådalen.

– Vi har genomfört utvärderingar med aktiva i landslaget, både skriftligen och i individuella möten, för att fortsätta utveckla verksamheten. Bland annat önskar aktiva fler dagar på hemmaplan och färre resor, vilket det har tagits hänsyn till i planläggningen av läger och verksamheten under sommarhalvåret, säger Anders Byström.

Calle Halfvarsson, Edvin Anger och Märta Rosenberg närvarar inte på lägret i Sollefteå.

– Calle har precis blivit pappa och är föräldraledig. Edvin och Märta håller sig på hemmaplan på grund av sjukdom, säger Anders Byström.

Landslagslägret i Sollefteå pågår till och med 3 juli.

Följande aktiva deltar:

Leo Johansson, Falun Borlänge SK
Eric Rosjö, IFK Mora SK

Pressförfrågningar
Längdskidlandslaget kommer att finnas tillgängligt för intervjuer under pressträff på kommande läger i Torsby i augusti. Inbjudan skickas ut separat. Därav är laget inte tillgängligt för media under lägerdagarna i Sollefteå.

Astri Lindbäck

Presskontakt Pressansvarig Svenska Skidförbundet Längd +46 (0) 70-984 22 91