Lägret i Sognefjellet är det första för A-lagsdamerna i säsongens lägerplan, som även innefattar samlingar i Trondheim och träning på höjd i italienska Lavazé. FOTO: SSF

Lägerpremiär för A-lagsdamerna i Sognefjellet

Damerna i A-landslaget inviger lägersäsongen på snö i norska Sognefjellet – med fokus på mängd och grundträning.

Favorit i repris för Frida Karlsson, Ebba Andersson, Linn Svahn och de andra damerna i A-landslaget när de återigen tillbringat säsongens första läger i Sognefjellet.

Ett läger som pågår 3–10 juni, och innebär träning både på snö och rullskidor.

– Fördelarna med att vara här är att det är nära till träning, fantastiska förhållanden och magisk natur. Dessutom väldigt fina stigningar för rullskidor, säger landslagstränare Andreas Domeij.

Lägret är det första för A-lagsdamerna i säsongens lägerplan, som även innefattar samlingar i Trondheim och träning på höjd i italienska Lavazé i september. Årets lägerplan är precis som i fjol uppbygg på både gemensamma och uppdelade läger – där A-lag och Team BAUHAUS ibland kör separat för att skapa högre kvalitet och tränartäthet på vissa samlingar. En lägerplan som är framarbetad av tränarteamet efter dialog och delaktighet från aktiva.

I Sognefjellet är det A-laget som nu har påbörjat arbetet att sätta grunden för en tuff träningssommar.

– Riktningen på lägret i Sognefjellet är framför allt att få en bra bas och grundträning. Kombinationen volymträning genom skidåkning på snö tillsammans med att vi kan ta många höjdmeter på våra tröskelpass ser vi som optimalt den här tiden på året, säger Andreas Domeij.

Laget samlar även in en hel del höjdmeter uppför stigningarna i Jotunheimenområdet.

– Bland annat har vi genomfört ett fint tröskelpass där vi kört rullskidor från Sognefjorden och upp mot Sognefjllet. En härlig slakmota på cirka 20 kilometer och med dryga 1000 höjdmeter, säger Andreas Domeij.

Nästa läger på tur blir Åre för landslagsherrarna, samt Skellefteå för damerna i Team BAUHAUS.

Lägerplan för sommaren 2024

8–23 sep

Lavazè
höjd

A-lag/ Team BAUHAUS (damer)

8–23 sep

Livigno
höjd

1–6 okt

Falun

Herrar som inte är på höjd

Svenska Skidförbundet sprider snöglädje i hela landet genom våra 23 distrikt och cirka 1 300 föreningar. Vi har elva olika idrotter: alpint, backhoppning, freeski, grässkidåkning, längdåkning, puckel, rullskidor, skicross, snowboard, speedski och telemark, det finns något för alla. Upptäck nyttan och glädjen med att aktivera dig på snö! Svenska Skidförbundet lever dagligen efter vår vision: Bäst i världen – alla på snö. Vårt huvudkontor finns i Falun och i Åre hittar du vårt alpina kontor. Vill du veta mer, besök skidor.com.

Astri Lindbäck

Presskontakt Pressansvarig Svenska Skidförbundet Längd +46 (0) 70-984 22 91