Korsbandsskada konstaterad för Charlotta Säfvenberg

Korsbandsskada konstaterad för Charlotta Säfvenberg

Charlotta Säfvenberg missar säsongen 2022-23 efter att det konstaterats att hon ådragit sig en korsbandsskada i vänster knä. – Jag kommer göra allt jag kan för att stå på start igen nästa säsong, säger hon.

Charlotta Säfvenberg skadade sig på träning i förra veckan och det har nu konstaterats att hon har en korsbandsskada i vänster knä. Det var under en storslalomträning i österrikiska Pitztal som Säfvenbergs ytterskida släppte vilket resulterade i en översträckning. Hon kunde själv ta sig ner till Team Manager Per Jonsson längre ner i backen.

– Jag svängde av och gled ner till Per och sa att jag nog hade skadat knäet, säger Charlotta Säfvenberg.

Säfvenberg fick hjälp på plats och flögs sedan direkt hem till Sverige. Hon träffade läkare i Stockholm där det gjordes en magnetröntgen och en korsbandsskada konstaterades. För tre år sedan råkade Säfvenberg ut för samma skada men då i höger knä.

– Förra gången var det också en översträckning och jag ramlade inte då heller men det brände till då och det gjorde inte det nu. Så jag hade hopp om att det inte var ett korsband tills vi gjorde magnetröntgen, säger Säfvenberg.

Efter magnetröntgen åkte Säfvenberg hem till Umeå där operation är planerad till början av november. Hon kommer att träffa samma läkare som opererade korsbandsskadan för tre år sedan på plats i nästa vecka och därefter bekräftas datum för operation definitivt.

– Det är tråkigt och jättesynd. Hon har haft en bra försäsong, hon har gjort ett jättebra jobb med fysträningen och har inlett den här säsongen väldigt bra, säger Per Jonsson, Team Manager för damlaget.

Räknar med nio månaders rehabilitering

Efter operation sätter rehabiliteringen igång direkt. Generellt beräknas rehabiliteringen för en korsbandsskada ta nio månader och återgången till att träna på snö mellan fem och sex månader med individuella variationer.

– Man ska omedelbart börja jobba med rörlighet och funktion i knäet och det är viktigt att man jobbar lugnt och metodiskt. Nio månader är målet om allt går bra, säger landslagsläkare Anders Stålman.

Charlotta Säfvenberg hade en bra känsla inför kommande säsong och hoppas att hon kan hålla i den känslan även genom kommande rehabilitering.

– Jag har nog aldrig åkt så bra som jag gjort mot slutet. Jag har haft en jättebra höst och vårt lag har bara känts så himla bra. Jag känner att jag verkligen var på väg, vi hade hittat vad vi skulle jobba på och det hade börjat släppa med allt, säger Säfvenberg och fortsätter:

– Jag hade precis tagit mig in topp 30, så det här kom fel. Det är sämsta möjliga tajmning men jag är motiverad. Jag kommer göra allt jag kan för att stå på start igen nästa säsong.

Lisa Johansson

Presskontakt Kommunikationsansvarig alpint & skicross +46 (0) 70-336 73 84