Mattias Rönngren skadade korsbandet i storslalomen i Kranjska Gora på söndagen. Foto: Ski Team Sweden Alpine

Konstaterad korsbandsskada för Rönngren

Mattias Rönngren skadade sig i storslalomen i Kranjska Gora på söndagen. Han fick avbryta andra åket på grund av känningar i knäet och vid undersökning konstaterades en skada på främre korsbandet.

Rönngren inledde storslalomen i Kransjka Gora, Slovenien, på bästa sätt. Han var bra med när han gick in på 15e plats i första åket och hade ett potentiellt personbästa på gång. Men en bit in i andra fick Åreåkaren ett felskär med ytterskidan, en så kallad catch and release där skidan först fastnar och sedan får fart igen, och fick avbryta åket.

Rönngren blev snabbt omhändertagen av det medicinska teamet på plats och fick göra magnetröntgen kort efter incidenten där det konstaterades att främre korsbandet i vänster knä är av.

– Det ser ganska odramatiskt ut och man ser den typen av saker ofta men det är hög hastighet och det är isigt, säger Fredrik Kingstad, chef för alpina herrlandslaget och fortsätter:

– Det sker också tyvärr ofta när man är i väldigt bra form för man riskerar lite mer. Han tar med sig att han gjorde ett grymt första åk, att han hade taktpinnen och visste var han skulle idag.

Det innebär att säsongen är över och nu väntar rehabilitering för att få tillbaka full funktion i knäet.

– Att han fick snabbt svar betyder att han inte behöver grubbla utan kan se framåt. Han började räkna månader tills han kan vara tillbaka på snö direkt, säger Kingstad.

Rönngren flyger till Stockholm på måndagen och genomgår operation på onsdag morgon.

Lisa Johansson

Presskontakt Kommunikationsansvarig alpint & skicross +46 (0) 70-336 73 84